Een goed ingerichte omgeving draagt bij aan een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Alle wetten voor de leefomgeving worden met de Omgevingswet (begin 2022) gebundeld in één wet. Bij het beheren en benutten van de fysieke leefomgeving in de gemeente spelen de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan een belangrijke rol. Deze en andere instrumenten leggen vast wat van belang is voor een mooie, schone, gezonde, toegankelijke en veilige leefomgeving.
De voorbereiding op de Omgevingswet en de taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), het voorbereiden en vaststellen van bestemmingsplannen en het faciliterend grondbeleid horen bij dit taakveld
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Vanuit het Programma Implementatie Omgevingswet wordt de organisatie voorbereid op de komst van de verschillende instrumenten en aspecten van de wet die begin 2022 in gaat. Op basis van het vastgestelde programmaplan wordt onder andere gewerkt aan de voorbereidingen op het gebied van ICT, het experimenteren met andere manieren van werken via pilots, het stroomlijnen van de werkprocessen, het voorbereiden op één Omgevingsplan en het opstellen van een Omgevingsvisie.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Omgevingswet: besluitvorming Omgevingsvisie | Het Kompas van de Leefomgeving wordt stapsgewijs verder uitgewerkt in de Omgevingsvisie die zal worden vastgesteld door de raad in 2020. | |
Passende bestemmingen voor mengvormen | Verkennen van de beste manier om gemengde functies, zoals wonen met zorg, horeca met detailhandel of wonen en kleinschalige bedrijvigheid planologisch-juridisch te verankeren. | |
Omgevingswet: besluitvorming Omgevingsplan | De huidige bestemmingsplannen worden samengevoegd tot 2 bestemmingsplannen (stedelijk en landelijk gebied) in 2019 en uiteindelijk samengevoegd tot 1 Omgevingsplan in 2021). |
Toelichting per speerpunt
Omgevingswet: besluitvorming Omgevingsvisie
Zoals in de tweede tussenrapportage staat vermeld, wordt de omgevingsvisie niet in 2020 door de raad vastgesteld. Het uitwerken van het Kompas van de Leefomgeving naar een omgevingsvisie kost meer tijd. Vanwege de coronacrisis konden veel interne werksessies niet meer doorgaan en werd de besluitvorming over de participatieaanpak uitgesteld. Ook is besloten om voor de zomervakantie een extra enquête uit te zetten onder inwoners als voorbereiding op het participatietraject. In dit licht wordt een koerswijziging voorgesteld. De omgevingsvisie wordt hierdoor later in de raad vastgesteld. |
---|
Passende bestemmingen voor mengvormen
Als gevolg van de prioriteringen door coronamaatregelen is deze actie nog niet opgestart en wordt deze in 2021 opgepakt. |
---|
Omgevingswet: besluitvorming Omgevingsplan
Het samenvoegen van alle ruimtelijke plannen tot twee bestemmingsplannen en de voorbereiding op het omgevingsplan is in volle gang. Wel is de planning aangepast als gevolg van het verschuiven van de invoeringsdatum van de Omgevingswet naar 1 januari 2022 en als gevolg van het verschuiven van de planning voor de omgevingsvisie (de omgevingsvisie vormt het kader waarbinnen we het omgevingsplan gaan opstellen). Naast het werken aan twee bestemmingsplannen is de raad actief geïnformeerd over de besluiten die de raad moet nemen voordat de Omgevingswet in werking treedt. Eén besluit betreft het toekomstige adviesrecht van de gemeenteraad. Om dit adviesrecht voor te bereiden is aan de raad voorgesteld om in 2021 een pilot te starten. Verder hebben medewerkers van de gemeente tweemaal omgevingsplansoftware kunnen testen. Aan de hand van deze testen is bepaald met welke software we vanaf de invoering van de Omgevingswet aan de slag gaan om het omgevingsplan te maken. Tot slot is een regionaal netwerk opgezet van partijen die met het omgevingsplan aan de slag gaan. Vanaf 2021 starten er actieve werksessies, zodat we regionaal aan de slag kunnen met het vullen van het omgevingsplan. De twee bestemmingsplannen worden nu naar verwachting op 1 april 2021 als concept opgeleverd, waarna deze formeel in procedure kunnen gaan. Daarbij wordt gestart met het wettelijk verplichte vooroverleg en het informeren van de verantwoordelijk wethouder, daarna volgt besluitvorming door het college en informeren van de gemeenteraad. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Ruimtelijke ordening | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.007 | -218 | 3.788 | 3.522 | 266 |
Baten | 430 | 174 | 605 | 702 | 98 |
Saldo van lasten en baten | -3.576 | 393 | -3.183 | -2.820 | 364 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op de implementatie van de omgevingswet, kapitaallasten voor de Rietvink, kostenverhalen, en structurele activiteiten zoals het herzien van bestemmingsplannen en beleidsadvisering ruimtelijk en grondbeleid. De baten betreffen de inkomsten uit kostenverhalen.