Onderstaand zijn de overzichten van de kostendekkendheid van afval, riool, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges weergegeven.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
Omschrijving | Realisatie | Primitieve begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Kosten taakveld T73 Afval | 8.247 | 9.276 | 9.156 |
Kosten taakveld T21 Verkeer en Vervoer | 439 | 540 | 383 |
Kosten taakveld T63 Inkomensregelingen | 749 | 650 | 750 |
Inkomsten taakveld T73 Afval | -352 | -300 | -377 |
Netto kosten taakveld | 9.083 | 10.166 | 9.912 |
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead | 419 | 307 | 369 |
BTW | 1.774 | 1.867 | 1.563 |
Totale kosten | 11.276 | 12.340 | 11.844 |
Opbrengst afvalstoffen heffingen | -11.696 | -12.338 | -12.136 |
Storting in de voorziening Afval | 420 | 0 | 292 |
Onttrekking aan de voorziening Afval | |||
Dekkingspercentage | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting kostendekkendheid afvalstoffenheffing
In 2020 is een bedrag van € 292.393 gestort in de voorziening afval om uit te komen op de begrote maximale kostendekkendheid van 100%. Zonder deze storting zou het dekkingspercentage 102,5% zijn. We storten het bedrag in de voorziening om (toekomstige) schommelingen in het tarief op te kunnen vangen.
De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden bekostigd vanuit de gemeentelijke afvalstoffenheffing. Bij de bepaling van de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T73 Afval (bijdrage gemeenschappelijke regeling Avalex en kwijtschelding) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T73 Afval (Nedvang vergoeding verpakkingsmaterialen) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T73 Afval en aan Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt een overheadopslag meegenomen.
- De BTW op de directe kosten wordt meegenomen in de afvalstoffenheffing.
- De kosten van herinvoering van wekelijks inzamelen en de inzet van clean teams zijn niet meegenomen in de tariefberekening.
Kostendekkendheid rioolheffing
Omschrijving | Realisatie | Primitieve | Realisatie |
---|---|---|---|
Kosten taakveld T72 Riolering | 3.236 | 3.972 | 3.850 |
Kosten taakveld T63 Inkomensregelingen | 347 | 370 | 394 |
Kosten taakveld T21 Verkeer en Vervoer | 310 | 312 | 317 |
Inkomsten taakveld T72 Riolering, excl. Heffingen | -56 | -6 | -19 |
Kosten taakveld T57 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 112 | 126 |
Netto kosten taakveld | 3.837 | 4.760 | 4.668 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 714 | 586 | 579 |
BTW | 0 | 816 | 758 |
Uren aan taakvelden | 511 | 396 | 0 |
Totale kosten | 5.062 | 6.558 | 6.005 |
Opbrengst heffingen | -5.360 | -6.557 | -6.413 |
Storting in voorziening riolering | 298 | 0 | 409 |
Dekkingspercentage | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting kostendekkendheid rioolheffing
De kosten voor de gemeentelijke watertaken worden bekostigd vanuit de gemeentelijke rioolheffing.
In 2020 is een bedrag van € 409.054 toegevoegd aan de voorziening riool uit te komen op de begrote maximale kostendekkendheid van 100%. Zonder deze storting zou het dekkingspercentage 106,8% zijn. We storten het bedrag in de voorziening om (toekomstige) schommelingen in het tarief op te kunnen vangen.
Bij de bepaling van de hoogte van de rioolheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- Eerste aanleg van riolering wordt gedekt vanuit de betreffende grondexploitatie.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T72 Riolering worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T72 Riolering worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T72 Riolering en Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt een overheadopslag meegenomen.
- De BTW op de directe kosten wordt meegenomen in de rioolheffing.
- Conform het WRP 2016-2021 vindt er de komende jaren een storting in de voorziening plaats ter dekking van toekomstige kapitaallasten.
- De ambtelijke uren worden in tegenstelling tot in het verleden niet meer doorberekend, maar direct op het taakveld geboekt.
Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
Omschrijving | Realisatie | Primitieve | Realisatie |
---|---|---|---|
Kosten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria | 841 | 912 | 853 |
Inkomsten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria | -146 | -161 | -140 |
Netto kosten taakveld | 695 | 751 | 713 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 249 | 213 | 213 |
Totale kosten | 944 | 964 | 926 |
Opbrengst heffingen | -904 | -861 | -841 |
Dekkingspercentage | 95,8% | 89,3% | 90,8% |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
De kosten voor begraafplaatsen en crematoria worden bekostigd vanuit de opbrengst van de gemeentelijke begraaftarieven.
Bij de bepaling van de hoogte van de begraaftarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria (onttrekking uit de voorziening afkoopsommen grafonderhoud) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria wordt een overheadopslag meegenomen.
Kostendekkendheid leges
Omschrijving | Realisatie | Primitieve | Realisatie |
---|---|---|---|
Kosten legesverordening, taakvelden T02,T21, T83 | 2.434 | 3.562 | 2.010 |
Netto kosten taakveld | 2.434 | 3.562 | 2.010 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead, incl. (omslag)rente | 1.509 | 1.465 | 1.261 |
BTW | |||
Totale kosten | 3.943 | 5.027 | 3.271 |
Opbrengst heffingen | -2.512 | -3.244 | -2.542 |
Dekkingspercentage | 63,71% | 64,53% | 77,71% |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting kostendekkendheid leges
Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld 02, 21, en 83 worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Voor de toe te rekenen directe ambtelijke uren is gebruik gemaakt van de personeelsbegroting van de desbetreffende afdeling(en). Daarnaast is gebruik gemaakt van de ureninschatting op basis van het aantal aanvragen en de gemiddelde behandeltijd per aanvraag.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren wordt een overheadopslag meegenomen.
- Voor een aantal producten zoals paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen gelden maximale tarieven die door het rijk worden vastgesteld.
- De baten zijn gebaseerd op de realisatie in 2020.
Leges uit de legestabel mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. Dit geldt echter op totaalniveau over alle leges. Het kan dus voorkomen dat individuele hoofdstukken uit de tabel, of titels meer dan 100% kostendekkend zijn. Het totaal van de tabel is nooit meer dan 100% kostendekkend.
Overzicht Kostendekkendheid 2020 leges per hoofdstuk | |||||||
Titel | Hoofdstuk | Netto kosten (taakveld) | Overhead (incl. omslagrente) | BTW | Totale kosten | Opbrengst heffingen | Dekking |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T1-1 | Burgerlijke stand | 71.181 | 63.731 | 134.912 | 95.793 | 71% | |
T1-2 | Reisdocumenten | 276.665 | 83.123 | 359.788 | 250.781 | 70% | |
T1-3 | Rijbewijzen | 247.343 | 145.349 | 392.692 | 306.909 | 78% | |
T1-4 | Verstrekkingen BRP | 72.574 | 31.304 | 103.878 | 38.765 | 37% | |
T1-5 | Huisvestingswet 2014 | 12.174 | 10.631 | 22.805 | 2.890 | 13% | |
T1-6 | Leegstandswet | - | - | - | - | 0% | |
T1-7 | Verkeer en vervoer | 231.840 | 197.264 | 429.104 | 250.549 | 58% | |
T1-8 | Diversen | 24.008 | 8.615 | 32.623 | 33.572 | 103% | |
Subtotaal titel 1 | 935.785 | 540.017 | - | 1.475.802 | 979.259 | 66% | |
T2-1 | Begripsomschrijvingen | - | - | - | - | 0% | |
T2-2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | - | 0% | ||||
T2-3 | Omgevingsvergunning | 882.836 | 605.422 | 1.488.258 | 1.550.844 | 104% | |
T2-4 | Vermindering | - | - | - | 0% | ||
T2-5 | Teruggaaf en restitutie | - | - | - | - | 0% | |
T2-6 | Intrekking omgevingsvergunning | - | - | - | - | 0% | |
T2-7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 227 | 192 | 419 | 355 | 85% | |
T2-8 | Sloopmelding | 16.972 | - | 16.972 | - | 0% | |
T2-9 | Bestemmingsplannen | - | - | - | - | 0% | |
T2-10 | In deze titel niet benoemde beschikking | - | - | - | - | 0% | |
Subtotaal titel 2 | 900.035 | 605.614 | - | 1.505.649 | 1.551.199 | 103% | |
T3-1 | Horeca | 143.193 | 72.830 | 216.023 | 10.430 | 5% | |
T3-2 | Organiseren evenementen of markten | 17.141 | 15.006 | 32.147 | 22.019 | 68% | |
T3-3 | Teruggaaf en restitutie | - | - | - | -32.498 | 0% | |
T3-4 | Prostitutiebedrijven | 986 | 863 | 1.849 | 76 | 4% | |
T3-5 | Leefmilieuverordening | - | - | - | - | 0% | |
T3-6 | Overige | 21.052 | 18.429 | 39.481 | 11.538 | 29% | |
Subtotaal titel 3 | 182.372 | 107.128 | - | 289.500 | 11.565 | 4% | |
Totaal | 2.018.192 | 1.252.759 | - | 3.270.951 | 2.542.023 | 78% | |
Bedragen x € 1 |