Gemeenschappelijke regelingen
- Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2020 is de gemeenschappelijke regeling officieel van start gegaan en heeft het NAD-Gemalenbeheer de operationele onderhoudstaken volledig overgenomen.
In de komende jaren wordt de samenwerking geïntensiveerd door de beheerwijzen meer op elkaar af te stemmen en daardoor efficiency-winst te boeken.Risico's
Het financiële risico voor de gemeente Leidschendam-Voorburg neemt door deze samenwerking af, doordat de kwetsbaarheid van de organisatie wordt verminderd. De kosten van het gemalenbeheer die toerekenbaar zijn aan de gemalen in onze gemeente worden gefinancierd via de rioolheffing. De financiële risico's van de samenwerking (de algemene kosten) worden gedragen door de 3 gemeenten, elk voor 1/3 deel.
Gemeentelijke bijdrage
€ 321.307
Spiegeling afwegingskader
Elke vier jaar wordt de samenwerking geëvalueerd. De eerste keer vindt dit na ongeveer drie jaar na de start plaats. De punten van de evaluatie zijn:
- Toename van de kennis over de werking van het gehele systeem: meer data over de werking van het systeem, combineren van data met andere ketenpartners en de gerealiseerde verbeteringen in het systeem op basis van deze kennis;
- Vermindering van de kwetsbaarheid in de uitvoering; goede mogelijkheden van onderlinge vervanging van medewerkers (bijvoorbeeld door roosters), kennisdeling en kennisopbouw tussen medewerkers;
- Aantrekkelijke werkgever voor bestaande en nieuwe medewerkers; meer mogelijkheden om mensen aan te trekken, te beschikken over een team met de juiste benodigde competenties en vaardigheden en verder te ontwikkelen;
- Door slimme keuzes efficiency realiseren door lagere investeringskosten voor de drie gemeenten gezamenlijk.
In 2021 zal hiervoor een nulmeting worden gedaan, die het ook bruikbaar is voor de evaluatie.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Nog niet bekend
Eigen vermogen 31-12-2020
Nog niet bekend
Vreemd vermogen 1-1-2020
Nog niet bekend
Vreemd vermogen 31-12-2020
Nog niet bekend
Resultaat over 2020
Nog niet bekend
- Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Taakveld 2.1. Verkeer en vervoer
Via de MRDH is bij het Rijk voor een aantal verkeersveiligheidsprojecten subsidie toegekend. Daarnaast is er nieuw regionaal verkeersveiligheidsbeleid vastgesteld.Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
In het jaar 2020 heeft vooral de financiële gevolgen van de corona crisis voor het openbaar vervoer centraal gestaan. Samen met het Rijk en de ov-bedrijven is hiervoor een oplossing gevonden. Bij de MIRT onderhandelingen zijn financiële middelen toegekend voor onderzoek naar de HOV-verbinding Binckhorst.Taakveld 3.1. Economische ontwikkeling
In 2020 is in MRDH verband gewerkt aan diverse opgaven rondom economische structuurversterking. Het gaat dan onder meer om de thema’s ruimte om te werken, innovatie, aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en vrijetijdseconomie. Vanuit de bijdrageregeling in het kader van het programma Sterker uit de crisis heeft de gemeente een bijdrage gekregen van € 60.000 ten behoeve van de ontwikkeling van de publiek private samenwerking op het gebied van retail, de zogenaamde retail innovatie & experience campus.Risico's
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
€ 202.085
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 22.023.344
Eigen vermogen 31-12-2020
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 1.555.686.899
Vreemd vermogen 31-12-2020
n.n.b.
Resultaat over 2020
n.n.b.
- Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
Door de vervanging van de Wsw met de komst van de Participatiewet was nieuwe instroom in de Wsw niet meer mogelijk en werd de doelgroep van de DSW alleen maar kleiner. Tegelijkertijd hebben de gemeenten de manier van samenwerking opnieuw bekeken en de wens uitgesproken deze anders in te richten. Als gevolg van deze ontwikkelingen is het werkbedrijf opgericht, om de uitvoering van de Wsw en nieuwe instroom via de Participatiewet te kunnen uitvoeren. In mei 2020 hebben de gemeenteraden definitief ingestemd met voorstel tot beëindiging en liquidatie van de DSW. De GR DSW is officieel per 31-12-2020 opgehouden te bestaan. Vanaf 2021 is de uitvoering van de Wsw en nieuw beschut werken ondergebracht bij het nieuwe werkbedrijf de Binnenbaan. In 2021 wordt de liquidatie van de DSW afgewikkeld. De concept jaarrekening bevat de verantwoording over het exploitatiejaar 2020. De volledige jaarrekening 2020, inclusief liquidatie-verantwoording, wordt in het najaar aangeboden.
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
Gemeentelijke bijdrage
€ 194.091 (op basis van de voorlopige jaarstukken 2020)
Spiegeling afwegingskader
Niet van toepassing aangezien de gemeenschappelijke regeling met ingang van 1-1-2021 is opgeheven.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 1.834.880
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 0 ( na liquidatie)
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 5.140.292
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 0 (na liquidatie)
Resultaat over 2020
€ -865.939
- Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In 2020 werkte de ODH volledig zaakgericht en de uitvoeringstaken werden ondersteund door geautomatiseerde processen om te kunnen voldoen aan de afgesproken rapportageverplichtingen. In de voortgangsrapportages (juni en september) en het jaarrapport rapporteert de ODH over daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamheden.
De besteding is mede afhankelijk van een aantal externe factoren, waaronder het aantal daadwerkelijk ontvangen aanvragen en meldingen en het aantal geconstateerde handelingen waarop moest worden toegezien of moest worden gehandhaafd.
Financiering van de taakuitvoering door de ODH vindt plaats op basis van output, dat wil zeggen aan de hand van de per opdrachtgever te leveren producten en diensten. De deelnemersbijdrage is op basis van voorcalculatie vastgesteld. De verantwoording vindt zowel collectief als per deelnemer plaats op basis van nacalculatie.Het jaar 2020 is qua taakuitvoering voor de gemeente Leidschendam-Voorburg een relatief druk jaar geweest. Het totaal aantal uitgevoerde zaken binnen het programma Toetsing & Vergunningverlening ligt weliswaar rond de werkplanraming, de urenrealisatie ligt daarboven. Het totaal aantal uitgevoerde zaken binnen het programma Toezicht & Handhaving ligt onder de werkplanraming, maar ook de tijdsbesteding is iets hoger geweest dan verwacht. Dit is onder andere het gevolg van de aangepaste manier van werken tijdens de coronacrisis.
Risico's
De Algemene reserve kende eind 2019 een saldo van € 1.071.400. In de Nota Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit die op 27 juni 2017 door het Algemeen Bestuur van de ODH is vastgesteld, is vastgelegd dat de incidentele weerstandscapaciteit (Algemene reserve) maximaal 5% van de begrote structurele lasten bedraagt en tenminste gelijk is aan een risicoprofiel met een ratio 1,0. In de begroting 2020 is een risicoprofiel opgenomen van € 1.020.000.De maximale begrote incidentele weerstandscapaciteit bedraagt na de taakoverdrachten 5% van de structurele lasten. De totale lasten in 2020 (programma’s, overhead en onvoorzien) bedragen na wijziging € 24.818.300, waarvan incidenteel € 2.099.800. De structurele lasten bedragen € 24.818.300 -/- € 2.099.800 is € 22.718.500, zodat de maximale begrote incidentele weerstandscapaciteit uitkomt op 5% van € 22.718.500 is afgerond € 1.135.900. De werkelijke incidentele weerstandscapaciteit (algemene reserve) bedraagt € 1.071.400. Het totaal van de gekwantificeerde risico’s bedraagt exclusief de memorieposten € 1.020.000. Dit komt overeen met een weerstandsratio van 1,05.
Gemeentelijke bijdrage
€ 908.105
Spiegeling afwegingskader
2021
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 1.071.385
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 10.071.385
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 17.357.762
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 18.630.883
Resultaat over 2020
€ 483.451 (onverdeeld positief rekeningresultaat)
- Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
In 2019 is besloten om de governance-structuur van Avalex niet te wijzigen. In plaats daarvan krijgt Avalex de tijd om zich te richten op ontwikkelingen die de afgelopen jaren in gang zijn gezet waaronder de eerdere omvorming (in 2018) tot een bedrijfsvoeringsorganisatie en het opstelling van de producten- en dienstencatalogus en de jaarlijkse DVO-cyclus die hiermee samenhangt. In 2021 maakt het huidige bestuur een nieuwe afweging over de governance-structuur van Avalex.
In de begroting 2021 is een taakstelling van € 0,5 miljoen. opgenomen die Avalex, in het kader van de bedrijfsvoering, nog concreet moet invullen.Eind 2021 lopen drie verwerkingscontracten voor afval af. Het betreft de stromen restafval, gft-afval en grofvuil. Begin 2020 is Avalex gestart met een traject dat moet leiden tot één of meerdere verwerkers. Avalex wordt hierin ondersteund door twee externe partijen. Vanuit de gemeenten zijn verschillende eisen gesteld aan de nieuwe verwerkers, zoals: mogelijkheid tot nascheiding van het restafval, flexibiliteit in contracten qua tonnages afval, passend binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeenten.
In de eerste helft van 2020 heeft een marktverkenning plaatsgevonden. Deze verkenning heeft geleid tot een raadsvoorstel aan de raad in oktober 2020 om als eerste de mogelijkheid tot inbesteding bij HVC te onderzoeken. Eind 2020 is dit onderzoek afgerond en aan het bestuur van Avalex voorgelegd. In 2021 wordt een besluit genomen over inbesteding dan wel aanbesteding van de verwerkingscontracten.Risico's
In de begroting 2020 heeft Avalex vijf (financiële) risico's geïdentificeerd. Dit zijn (1) de noodzaak tot investeringen in nieuwe innovaties en nieuwe diensten, (2) wisseling in opbrengsten (van grondstoffen), prijzen en verwerkingskosten, (3) PDC: werkelijke afname en scheidingsprognoses, (4) inzet en bezetting en (5) wagenpark hercontractering. Om de bovenstaande risico's te dekken, heeft Avalex een weerstandsvermogen € 2 miljoen opgebouwd.
Gemeentelijke bijdrage
€ 7.383.455
Spiegeling afwegingskader
In het kader van de discussie rondom de governance heeft een spiegeling van de huidige- en voorgestelde- governance van Avalex aan het afwegingskader plaatsgevonden. De uitkomsten van deze afspiegeling waren niet doorslaggevend naar één van beide opties die ter tafel lagen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 5.373.000
Eigen vermogen 31-12-2020
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 17.067.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
n.n.b.
Resultaat over 2020
€ n.n.b.
- Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Op basis van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 van Brandweer Haaglanden ligt de focus op stedenbouwkundige verdichting en energietransitie. Nieuwe en andere risico's ontstaan door dichte bebouwing, waaronder hoge en ondergrondse gebouwen en gebouwen met veel verschillende gestapelde functies. Daarnaast is sprake van verdichting door toename van het aantal voertuigbewegingen. De energietransitie kenmerkt zich op de korte termijn door veel technologische ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. De focus op de inzet van brandveilig gedrag blijft onverminderd maar is meer specifiek gericht op de doelgroepen jongeren, ouderen en verminderd zelfredzamen.
Risico's
De VRH onderkent een aantal niet afgedekte risico's. Dit betreft een aantal incidentele risico's en structurele risico's. Ten aanzien van deze onderkende risico's is aangeven in hoeverre, indien dit risico zich voordoet, een beroep wordt gedaan op de weerstandscapaciteit. De incidentele risico's omvatten daarbij het 2e loopbaanbeleid waarvan het risico is berekend op € 110.000 en de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren waarvan het risico is berekend op € 461.000. De structurele risico's betreffen respectievelijk niet verzekerbare risico's berekend op € 173.000, ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers berekend op € 289.000, aansprakelijkheid dienstverlening waarvan het restrisico wordt geraamd op € 193.000, cyberdreiging/digitale dreiging wat een beslag op het weerstandsvermogen legt van € 121.000, gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW waarvan het beslag op het weerstandsvermogen is berekend op € 110.000, overgangsregeling functioneel leeftijdsontslag waarbij wordt aangetekend dat de deelnemende gemeenten individueel zorg dragen voor een voorziening voor deze kosten en separaat zijn geïnformeerd over de indicatieve effecten. In die zin is er voor de VRH geen sprake van een financieel risico. Resumerend komt de som van het bedrag van de incidentele risico's die de VRH onderkent neer op een bedrag van € 571.000 en de som van de structurele risico's op een bedrag van € 776.110 waarvan een bedrag van € 231.000 beslag legt op het weerstandsvermogen van de VRH.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.052.593
Spiegeling afwegingskader
2021
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 8.777.000
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 8.193.000
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 110.871.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 118.671.000
Resultaat over 2020
€ 3.020.000 (onverdeeld positief rekeningresultaat)
- GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Onderdeel GGD
De voornaamste ontwikkelingen bij de taken van de GGD zijn:- Corona: Een groot deel van de GGD medewerkers is in de periode maart t/m mei ingezet in de crisisorganisatie. Verschillende taken zijn daarom anders of niet uitgevoerd of worden later uitgevoerd. Vanaf juni heeft de GGD geleidelijk de reguliere activiteiten weer opgestart. Vanaf september 2020 zijn alle activiteiten weer volledig uitgevoerd;
- Pijler 1 Monitoren, signaleren, adviseren: In het najaar 2020 is de landelijke gezondheidsenquête onder volwassenen en ouderen afgenomen. Het visietraject is in het najaar weer opgestart;
- Pijler 2 Uitvoerende taken gezondheidsbescherming: Voor de bestrijding van tuberculose en de bevordering van seksuele gezondheid is de noodzakelijke (en urgente) dienstverlening geleverd. Op het vlak van preventieve reizigerszorg zijn er in 2020 minder consulten en minder vaccinaties uitgevoerd ten opzichte van 2019. Dit vanwege de coronamaatregelen en (negatieve) reisadviezen;
- Pijler 3 Bewaken van de publieke gezondheid bij rampen en crisis: Naast alle inzet voor de bestrijding van de coronacrisis heeft de GGD ook de reguliere crisisinzet uitgevoerd;
- Pijler 4 Toezicht houden: De prognose van inspecties kinderopvang is achtergebleven bij de verwachting voor 2020. Dit vanwege de (tussentijdse) sluiting van locaties kinderopvang vanwege corona;
- Pijler 5 Brede Public Health: geen bijzonderheden in de taakuitvoering.
Onderdeel Veilig Thuis
- Corona: Tegen de verwachting in zijn door corona geen grote afwijkingen in het aantal meldingen, adviesvragen of huisverboden ontstaan. Veilig Thuis (VT) blijft de ontwikkelingen ten aanzien van het aantal adviezen en (aard van de) meldingen nauwlettend volgen. Er wordt in samenwerking met het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) onderzoek gedaan naar huiselijk geweld tijdens de corona pandemie. Landelijk zijn er initiatieven ontwikkeld zoals Masker 19 (waarbij een betrokkene die te maken heeft met huiselijk geweld, via de apotheek, ondersteuning kan vragen bij (VT) en een chatfunctie bij VT waardoor er op een laagdrempelige manier contact gezocht kan worden;
- Bedrijfsvoering algemeen: De financiële bedrijfsvoering is versterkt.
- Verhouding Flexibele schil en vaste formatie: De krappe arbeidsmarkt is de aanleiding om relatief veel tijdelijk personeel in te schakelen. De inzet blijft om met gerichte wervingscampagnes de hoeveelheid vast personeel te vergroten. Met maatregelen binnen VT en in de keten wordt ondertussen gewerkt aan beperking van de groeiende capaciteitsbehoefte van VT;
- Groei meldingen en adviezen VT, wachtlijsten: In 2020 is het gelukt de wachtlijst terug te dringen, onder andere doordat de personele capaciteit beter op orde was. Daarnaast is het werkproces efficiënter gemaakt. Zo worden lichtere meldingen sneller doorgezet naar het voorliggend veld. Met het terugdringen van de wachtlijst en de inzet van werkbegeleiders die sturen op doorlooptijden verwacht VT beter aan de wettelijke termijnen te kunnen voldoen;
- Recidive & sturing in de keten: Het aantal meldingen bij VT is sterk afhankelijk van de effectiviteit van zorgverlening in de hele keten van huiselijk geweld. Hiermee moet onder andere recidive worden teruggedrongen. De ketenaanpak heeft veel aandacht gekregen via een praktische en duurzame samenwerking waarover de centrumgemeenten Den Haag en Delft regionale regie voeren (Regiovisie). Zo wordt er een ketenmonitor ontwikkeld, waardoor het mogelijk is om meer zicht te krijgen op de (groei van het aantal) meldingen en recidives en wat de aandachtspunten in de ketenaanpak huiselijk geweld zijn;
- Besteding additioneel Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO) budget: Via de voorjaarsbrief is de Raad half februari geïnformeerd over de besteding van de additionele DUVO gelden.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf niet over weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. Deze zijn in totaliteit begroot op maximaal € 3,2 miljoen (aandeel LV is circa € 0,2 miljoen). Dit is vooral onder invloed van het risico op verdere volumegroei bij VT (€ 2 miljoen) en omdat er een onzekerheid over de kostendekkendheid van de overheadvergoeding aan Den Haag was. Het risico op de kostenstijgingen vanwege volumegroei is ondertussen verkleind omdat er extra rijksmiddelen zijn toegekend aan de begroting van VT. Het risico op de kostenstijging overhead is weggenomen omdat er inmiddels overeenstemming is bereikt over een dekkende overheadvergoeding. De bestrijding van het corona-virus heeft (grote) financiële gevolgen voor de GR GGD. Vooralsnog wordt er voor de GR een groot financieel tekort verwacht ten opzichte van de begroting 2020. Dit komt enerzijds door extra kosten door corona activiteiten (bijvoorbeeld testen, callcenter en bron- en contactonderzoeken), en anderzijds door de derving van inkomsten (bijv. wegvallen inkomsten uit reizigersvaccinatie). Het uitgangspunt is dat de rijksoverheid deze kosten dekt en er geen financiële gevolgen zijn voor de deelnemende gemeenten.Op de eindafrekening van de gemeente Den Haag (uitvoeringsorganisatie) over 2020 wordt door de Gemeentelijke Accountantsdienst een goedkeurende verklaring met beperking afgeven. Deze beperking vloeit voort uit de rechtmatigheidsbevindingen inzake Europese aanbesteding, waarvoor de uitvoeringsinstantie direct verantwoordelijk is. Indirect kan dit ook gevolgen hebben voor het oordeel over de jaarrekening van de gemeenschappelijke regeling en de onzekerheden aldaar. Maar de verwachting is dat dit geen (grote) financiële afwijkingen zal opleveren.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.342.142 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
Spiegeling afwegingskader
De gemeenschappelijke regeling GGD is in 2017 herijkt en in 2018 is een nieuwe fase ingegaan waarbij ook Veilig Thuis onderdeel van de gemeenschappelijke regeling is geworden.
De evaluatie van deze gemeenschappelijke regeling is in 2022 gepland. Spiegeling aan het afwegingskader zal gekoppeld aan deze evaluatie plaatsvinden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ -724.000 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 2.082.000 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 1.017.000 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 14.540.000 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
Resultaat over 2020
€ 2.082.000 (o.b.v. voorlopige jaarstukken 2020)
- Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Het Servicebureau heeft samen met de 10 gemeenten van regio Haaglanden in 2020 de inkoop van jeugdhulp 2021 begeleid en namens de gemeenten de contracten met de aanbieders voorbereid en afgesloten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt niet over een eigen weerstandsvermogen. De risico’s dienen daarom door de deelnemende gemeenten te worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen en is een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op 15% van de omzet zijnde € 3.091.151 x 15% is afgerond € 465.000. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, ofwel € 33.000.
Gemeentelijke bijdrage
€ 199.030 (op basis van de voorlopige jaarstukken 2020)
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling SJBH is op 1 januari 2020 in werking getreden. Daarbij is bepaald dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.
Minimaal een keer in de vier jaar zorgt het bestuur van de GR voor een evaluatie van de regeling. De eerste evaluatie zal plaatsvinden voor 31 december 2021.
Gekoppeld aan de evaluatie zal de spiegeling aan het afwegingskader in 2021 plaatsvinden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ -37.358
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 43.687 (op basis van de voorlopige jaarstukken 2020)
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 1.916.959
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 958.756 (op basis van de voorlopige jaarstukken 2020)
Resultaat over 2020
€ 81.045 (op basis van voorlopige jaarstukken 2020)
- Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Gewijzigd in 6,84% (voorheen 7,03%)
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het Stadsgewest Haaglanden (SHG) is per 1 januari 2015 in liquidatie gegaan. SHG voert geen nieuwe beleidstaken meer uit maar beperkt zich tot de afwikkeling van de verplichtingen die tot en met 2014 zijn aangegaan.
De jaarrekening 2019 van het SHG is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest.
Er resteren nog werkzaamheden in de afwikkeling van de (inmiddels beëindigde) huur van het pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag.
Aangezien de verwachting is dat de liquidatie in 2020 afgerond wordt is er geen begroting 2020 meer opgesteld.Risico's
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 1.476.039
Eigen vermogen 31-12-2020
€ n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 569.645
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ n.n.b.
Resultaat over 2020
€ n.n.b.
Vennootschappen en coöperaties
- VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
In 2020 zijn de bouwwerkzaamheden op de locaties Plaspoelstraat en Molenpadlocatie weer hervat, nadat deze eerder geruime tijd hadden stilgelegen door het faillissement van de aannemer.
De werkzaamheden in de openbare ruimte en aan de Plaspoelhaven hebben hierdoor vertraging opgelopen, want deze zijn volgend op de oplevering van de woningen.Risico's
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 804.732
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 804.732
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 13.611.160
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 13.168.230
Resultaat over 2020
nihil
- Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas, staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn (voor 2025) het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2025) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnenstrategie is een hoge investering nodig. Als deze investeringen geheel in 2024 zouden moeten worden uitgevoerd, dan wordt er nog steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de N.V. beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 miljoen. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2020 is ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen. Het afgelopen jaar was de drinkwatervoorziening niet in gevaar, maar er waren wel uitdagingen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 221 mln.
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 231 mln.
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 359 mln.
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 355 mln.
Resultaat over 2020
€ 8.5 mln.
- Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
De aandelen in Eneco Holding N.V. zijn begin 2020 verkocht. De gemeente bezit geen aandelen meer in Eneco Holding N.V.
Risico's
In 2020 heeft de gemeente haar aandeel in Eneco verkocht. Er loopt op dit moment een hoger beroep door een stichting met een claim, omdat er sprake zou zijn van verlies doordat er sprake is van een lange termijn privatisering.
Gemeentelijke bijdrage
De gemeente betaalde geen bijdrage, maar ontving jaarlijks dividend.
Spiegeling afwegingskader
Op 19 september 2017 heeft de raad reeds een principebesluit genomen de aandelen Eneco te verkopen. Dit besluit kon begin 2020 geconcretiseerd worden.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
2.937 mln.
Eigen vermogen 31-12-2020
onbekend
Vreemd vermogen 1-1-2020
3.031 mln.
Vreemd vermogen 31-12-2020
onbekend
Resultaat over 2020
onbekend
- BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). Daarom worden keuzes gemaakt.
De langlopende rentetarieven blijven een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke gevolgen ook voor de klanten. Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. Daarom richt de BNG zich op het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. BNG Bank zal zich blijven richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact.Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2020 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2020 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 4.990 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 4.877 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 135.072 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 144.802 miljoen
Resultaat over 2020
€ 163 miljoen
- Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin gaat een belangrijke rol spelen in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin op dit moment nog geen geld beschikbaar heeft. Stedin is samen met de aandeelhouders aan het onderzoeken op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kan krijgen. De gemeente raden van de deelnemende gemeenten worden actief betrokken bij het traject.
Risico's
Stedin staat de komende jaren mede door de energietransitie voor een uitdaging. Verwacht wordt dat er de komende jaren extra investeringen moeten worden gedaan. Dit leidt tot een structureel neerwaartse bijstelling van de verwachte dividendopbrengsten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 2.699 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 2.949 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 4.292 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 4.340 miljoen
Resultaat over 2020
€ 325 miljoen
- Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente gaat door middel van een wethouder vertegenwoordigd worden in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2021 heeft de overdracht van activiteiten van DSW naar werkbedrijf de Binnenbaan B.V plaatsgevonden. Vanaf die datum is het werkbedrijf in uitvoering.
Risico's
Gemeente Leidschendam-Voorburg loopt geen financieel risico (behoudens het aandeel van 1%). Leidschendam-Voorburg deelt niet in de resultaten van het werkbedrijf.
Gemeentelijke bijdrage
€ 10.000
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
n.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2020
n.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2020
n.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2020
n.v.t.
Resultaat over 2020
n.v.t.