Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen, waaronder sociale activering, detacheringsbanen, scholingstrajecten, proefplaatsingen, jobcoaching, (bepaalde) vormen van tijdelijke loonkostensubsidie, en loonwaardebepalingen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De gemeente geeft uitvoering aan het Re-integratie- en Participatiebeleid 2019-2022. Het doel van het beleid is zoveel mensen als mogelijk aan het werk te helpen, het liefst bij een reguliere werkgever. Voor inwoners voor wie dit nog een stap te ver is, ligt de focus op het vergroten van zelfredzaamheid en participatie. Door dit beleid uit te voeren wordt geprobeerd om zoveel mogelijk mensen te laten uitstromen uit de bijstand, ondanks de huidige ontwikkelingen rondom de coronacrisis.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Afname aantal uitkeringsgerechtigden | De effectiviteit van re-integratie is toegenomen en er zijn meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij reguliere werkgevers geplaatst. Het tekort op de BUIG is, in lijn met inspanningen afgelopen jaren, verkleind. |
Toelichting per speerpunt
Afname aantal uitkeringsgerechtigden
De coronacrisis heeft een grote invloed op onder andere de arbeidsmarkt, de werkgelegenheid en de uitvoering van het re-integratie- en participatiebeleid. Het aantal plaatsingen is na het uitbreken van de crisis sterk gedaald. Zowel op lokaal als regionaal niveau worden diverse acties voorbereid of al ingezet om hierop in te spelen. De omvang van het bijstandsbestand is met circa 57 dossiers (peildatum 31 december 2019 versus 31 december 2020) toegenomen, een stijging van ruim 3%. Deze stijging is vergelijkbaar met de landelijke toename van het aantal bijstandsuitkeringen (eveneens ruim 3%). Daarmee is de doelstelling van het beleidsplan (een reductie van het bijstandsbestand met 30 tot 50 dossiers) niet gehaald. Rekening moet worden gehouden met het feit dat het aantal mensen in de bijstand in 2021 verder toe zal nemen als gevolg van de coronacrisis. In de definitieve beschikking BUIG-budget is hier al deels rekening mee gehouden. De financiële gevolgen voor het BUIG-budget zijn in de Raadsbrief (2003) uiteen gezet. Voor 2020 betekent dit een voordeel op de begroting. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Arbeidsparticipatie | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.668 | 64 | 4.732 | 4.073 | 659 |
Baten | 360 | 179 | 538 | 377 | -161 |
Saldo van lasten en baten | -4.308 | 115 | -4.193 | -3.696 | 498 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen participatie- en re-integratie trajecten, begeleiding naar werk, loonkostensubsidie, het arbeidsmarktoffensief en het platform economie, onderwijs en arbeidsmarkt.
De baten betreffen inkomsten uit Wassenaar en Voorschoten ter dekking van de werkzaamheden die Leidschendam-Voorburg voor deze gemeenten uitvoert en subsidie-inkomsten uit het Europees Sociaal Fonds.