Tot dit taakveld behoort de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken. Hieronder vallen diverse diensten en producten zoals: het verstrekken van uittreksels uit de basisregistraties, reisdocumenten, rijbewijzen, het voltrekken van huwelijken en activiteiten ten behoeve van het organiseren van verkiezingen. De kaders voor de dienstverlening zijn opgenomen in de ‘Dienstverleningsvisie Vandaag, Morgen en Verder (2017)’. We zijn een servicegerichte gemeente die aansluiting zoekt bij de wensen en eisen die inwoners aan onze dienstverlening stellen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Inwoners kunnen bij het Servicecentrum terecht voor rijbewijzen, reisdocumenten en vele andere producten en diensten. De gemeente is hiervoor bereikbaar via de website, telefoon (14 070), sociale media (Twitter, Instagram en Facebook) en e-mail. Het is daarnaast ook mogelijk een afspraak te maken voor een bezoek aan het Servicecentrum en/of een huisbezoek.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Kostendekkende leges | De gemeente streeft naar kostendekkende leges. | |
Hoogwaardige en innovatieve dienstverlening | Eind 2022 biedt de gemeente een hoogwaardige en innovatieve dienstverlening over alle dienstverleningskanalen. We investeren daarom in het verbeteren van onze telefonische bereikbaarheid, postkanaal en website. |
Toelichting per speerpunt
Kostendekkende leges
Naar aanleiding van het onderzoek zijn in de begroting 2021-2024 en legesverordening 2021 nieuwe tarieven vastgesteld die gefaseerd moeten leiden tot kostendekkende leges in 2023. |
---|
Hoogwaardige en innovatieve dienstverlening
De gemeente heeft in het afgelopen jaar ondanks coronacrisis alles in het werk gesteld om goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers te bieden. Dat is met de nodige inzet en flexibiliteit gelukt. De gemeente was telefonisch goed bereikbaar, online konden inwoners aanvragen indienen en vragen stellen. Het maken van een afspraak op het Servicecentrum voor het aanvragen van een product, was het hele jaar mogelijk. Bij inwoners waar sprake was van een urgente (medische) situatie zijn huisbezoeken afgelegd. De pilot van de zaterdagopenstelling is echter vanwege de aanpassingen in de dienstverlening niet doorgegaan. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Burgerzaken | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.859 | -206 | 4.654 | 4.243 | 411 |
Baten | 1.258 | -200 | 1.058 | 898 | -160 |
Saldo van lasten en baten | -3.601 | 6 | -3.595 | -3.345 | 251 |
Bedragen x € 1.000 |
De baten betreffen legesopbrengsten voor de gemeentelijke dienstverlening (onder andere paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, huwelijken). De lasten betreffen met name personele kosten voor het Servicecentrum.