De gemeente streeft naar duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijker pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie. De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt. Samen wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Naast reizigersaantallen houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Op het dagelijkse openbaar vervoer heeft de coronacrisis een grote impact gehad. Vanuit het Rijk is het laten rijden van bussen, trams, metro’s en trein als essentieel aangewezen. Terwijl (potentiele) reizigers werd afgeraden om te reizen indien dat niet noodzakelijk was. Hierdoor dreigden grote financiële tekorten te ontstaan bij de openbaar vervoer bedrijven. Samen met de vervoerbedrijven, de MRDH en het Rijk is naar een oplossing gezocht en gevonden. Daarnaast is weliswaar een reactie gegeven op de vervoersplannen, maar deze zijn door de crisis inmiddels achterhaald.
Voor openbaar vervoer op de lange termijn is de gemeente aangesloten bij het onderzoek hoe de toekomst van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Leiden-Zoetermeer er uit kan komen te zien.
Over de Verkenning Schaalsprong regionale mobiliteit CID-Binckhorst is bij de speerpunten een toelichting opgenomen.
Op het gebied van automatisch vervoer zijn in 2020 verdere verkenningen gedaan met vervoerders en is door de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor infrastructurele aanpassingen.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Beter OV in Leidschendam Zuid | Inzet van de gemeente is de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid per openbaar vervoer te verbeteren. Een eerste studie laat zien dat een nieuwe tramhalte aan de Overgoo qua vervoerswaarde kan worden aangelegd. We zijn met de HTM en de ontwikkelaar in overleg. | |
Verkenning OV CID-Binckhorst | Bij het bestuurlijk overleg MIRT van het najaar 2020 wordt de voorkeursvariant duidelijk waar rijk, regio en betrokken gemeenten (Den Haag en Leidschendam-Voorburg) op inzetten voor toekomstig OV in en rond het CID-Binckhorst. In 2020 wordt gestart met activiteiten voor het no-regretpakket. Dit zijn maatregelen die, ongeacht de voorkeursvariant, nuttig zijn om de OV-bereikbaarheid van het gebied te verbeteren. |
Toelichting per speerpunt
Beter OV in Leidschendam Zuid
De uitwerking van halte Overgoo loopt mee in de planuitwerking van de herontwikkelingsplannen van het gebied Overgoo en is daarmee afhankelijk van de voortgang op dat project. Op dit moment vindt een haalbaarheidstoets plaats. Bij deze toets wordt gekeken naar de technische mogelijkheden, de sociale veiligheid, de mogelijkheid om een doorgaande verbinding te maken voor fietsers en voetgangers (tussen Overgoo en Zeeheldenkwartier) en de financiële consequenties. |
---|
Verkenning OV CID-Binckhorst
Tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT eind november 2020 hebben rijk en regio samen € 150 miljoen beschikbaar gesteld, waarmee in ieder geval zicht is ontstaan op financiële dekking. Afgesproken is dat Leidschendam-Voorburg, onder voorbehoud van instemming door de gemeenteraad, voor 1% meebetaalt aan het regiodeel. In 2020 is een begin gemaakt met het onderzoeken van de verschillende alternatieven: HOV Bus/ ART, tram en lightrail. Er is gestart met de procedure van de milieu-effectrapportage. Bewoners en belanghebbenden konden tot medio oktober 2020 hun zienswijze indienen op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Dit heeft ruim 100 zienswijzen opgeleverd. In maart 2021 hebben de colleges van de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg de Nota van Antwoord vastgesteld. Hierin is aangegeven wat er met de inbreng vanuit de zienswijzen gebeurd. De faseringsvariant via de Prinses Mariannelaan en de variant via de Zonweg zijn aan de Verkenning toegevoegd. |
---|
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Taakveld 2.1. Verkeer en vervoer Taakveld 2.5 Openbaar vervoer Taakveld 3.1. Economische ontwikkeling |
Wat heeft het gekost?
Openbaar vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 50 | 0 | 50 | 47 | 3 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -50 | 0 | -50 | -47 | 3 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer.