Ook economische promotie levert een bijdrage aan de economische vitaliteit en het economisch profiel van de gemeente. Binnen dit taakveld vallen de activiteiten op het gebied van recreatie & toerisme (inclusief het heffen van toeristenbelasting), evenementen en het ondernemersfonds. Al deze activiteiten maken deel uit van de Economische Agenda.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In Leidschendam Centrum en Huygenskwartier zijn ondernemersfondsen actief. De coronacrisis heeft ook impact op de fondsen en de ondernemers, die via de reclamebelasting bijdragen aan het ondernemersfonds. Om ondernemers in deze gebieden te ontlasten zijn in 2020 de tarieven van de reclamebelasting gehalveerd en is het verschil door de gemeente als extra subsidie uitgekeerd. Om geen ongelijkheid te creëren met de andere twee winkelgebieden, is een subsidie beschikbaar gesteld voor hun promotie- en activiteitenbudget. Op deze manier zijn de winkelgebieden in de gelegenheid gesteld om juist in de coronacrisis hun gebied en ondernemers te promoten.
In 2020 hebben er door de coronacrisis nauwelijks evenementen plaats kunnen vinden dan wel zijn evenementen in aangepaste vorm uitgevoerd. Zo is het programma van het Huygensfestival aangepast en hebben de Vlietdagen ook een andere (grotendeels online) invulling gekregen.
In 2020 is er een promotiecampagne 'Laat je verrassen' ontwikkeld. Met deze campagne wordt het toeristisch en recreatief aanbod van de gemeente gepromoot. Vanwege de coronacrisis is deze campagne kleinschalig van start gegaan. In 2021 zal verdere uitrol plaatsvinden.
Voor nu is gestart met het financieel ondersteunen van verschillende ondernemersinitiatieven in Coronatijd (zoals de paraplu-actie van de winkeliers in het Huygenskwartier en de promotiekrant van ondernemers in Damcentrum), waarbij de verbinding met de campagne visueel is gelegd.
In 2020 zijn de voorbereidingen getroffen voor een nieuwe gemeentebrede toeristische site en een communicatietoolkit voor ondernemers zodat ze straks makkelijk hun bedrijf/initiatief/gebied aan kunnen laten haken op de gemeentelijke campagne. Ook zijn er al verschillende gesprekken met ondernemers en aanbieders van cultuur en vermaak gevoerd om ze uit te leggen hoe de uitrol van de campagne in 2021 hen een groter regionaal podium kan gaan bieden.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Toelichting per speerpunt
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Economische promotie | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 466 | 313 | 779 | 543 | 236 |
Baten | 187 | -30 | 157 | 161 | 4 |
Saldo van lasten en baten | -279 | -343 | -622 | -382 | 239 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten bestaan uit de subsidiëring van het ondernemersfonds, de beleidsadvisering en uitvoering van het uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme en evenementenbeleid.
De baten betreffen de toeristenbelasting.