Jaarstukken 2020
portal

Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Verkeer en Vervoer

Programma Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting 2020

Begrotings-
wijzigingen
2020

Begroting na
wijziging 2020

Realisatie
2020

Verschil
2020

Lasten

Verkeer en Vervoer

8.919

130

9.049

8.803

246

Parkeren

456

129

585

525

60

Recreatieve havens

7

0

7

6

1

Openbaar vervoer

50

0

50

47

3

Lasten

9.433

259

9.692

9.382

310

Baten

Verkeer en Vervoer

760

34

794

913

119

Parkeren

38

0

38

28

-10

Recreatieve havens

4

-2

2

16

14

Openbaar vervoer

0

0

0

0

0

Baten

802

32

833

956

123

Saldo van lasten en baten

-8.631

-227

-8.858

-8.425

433

Bedragen x € 1.000

Toelichting financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2020 in totaal € 433.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.

Lasten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 246.000 voordeel)
Het gaat hier voornamelijk om incidentele afwijkingen op structurele budgetten met betrekking tot onder uitputting op de (stelpost) kapitaallasten die voorzien waren voor het project Bereikbaarheid Stompwijk. Daarnaast is door de zachte winters minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
Voor de Uitvoeringsprogramma Verkeers- en Vervoersplan (UVP) waren in 2020 nog niet alle voorbereidingsactiviteiten uitgevoerd voor de DRIP's (Dynamische Route Informatie Panelen) en de Displays voor brugsignalering. De activiteiten worden alsnog in 2021 afgerond. Voorgesteld wordt om de hiermee gepaard gaande incidentele kosten (€ 25.000) over te hevelen naar 2021.

De kosten van verkeersregelaars en die van het treffen van maatregelen om de recreatiegebieden coronaproof te houden zijn lager uitgevallen dan geraamd (€ 54.000 voordeel).

Taakveld Parkeren (€ 60.000 voordeel)
Naast een inkoopvoordeel op de uitvoering van de parkeerdrukmeting is het budget voor parkeeronderzoek niet volledig besteed. Aangezien er nog activiteiten voor de transitie van digitale parkeerontheffingen en participatie voor de uitvoering van het parkeerbeleid plaats moeten vinden, wordt voorgesteld om € 39.000 over te hevelen naar 2021.

Baten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 119.000 voordeel)
Het voordeel bevat voornamelijk incidentele extra inkomsten van vergoedingen voor degeneratiekosten en herstelwerkzaamheden aan bestrating voor het leggen van kabels en leidingen. Daarnaast waren er incidentele bijdragen van MRDH voor de afwikkeling voor onderhoud aan verkeersregelinstallaties en van de Provincie voor aanlegplaatsen in de Vliet/Hoekenburg.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39