Programma Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Verkeer en Vervoer | 8.919 | 130 | 9.049 | 8.803 | 246 |
Parkeren | 456 | 129 | 585 | 525 | 60 |
Recreatieve havens | 7 | 0 | 7 | 6 | 1 |
Openbaar vervoer | 50 | 0 | 50 | 47 | 3 |
Lasten | 9.433 | 259 | 9.692 | 9.382 | 310 |
Baten | |||||
Verkeer en Vervoer | 760 | 34 | 794 | 913 | 119 |
Parkeren | 38 | 0 | 38 | 28 | -10 |
Recreatieve havens | 4 | -2 | 2 | 16 | 14 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 802 | 32 | 833 | 956 | 123 |
Saldo van lasten en baten | -8.631 | -227 | -8.858 | -8.425 | 433 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2020 in totaal € 433.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Lasten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 246.000 voordeel)
Het gaat hier voornamelijk om incidentele afwijkingen op structurele budgetten met betrekking tot onder uitputting op de (stelpost) kapitaallasten die voorzien waren voor het project Bereikbaarheid Stompwijk. Daarnaast is door de zachte winters minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
Voor de Uitvoeringsprogramma Verkeers- en Vervoersplan (UVP) waren in 2020 nog niet alle voorbereidingsactiviteiten uitgevoerd voor de DRIP's (Dynamische Route Informatie Panelen) en de Displays voor brugsignalering. De activiteiten worden alsnog in 2021 afgerond. Voorgesteld wordt om de hiermee gepaard gaande incidentele kosten (€ 25.000) over te hevelen naar 2021.
De kosten van verkeersregelaars en die van het treffen van maatregelen om de recreatiegebieden coronaproof te houden zijn lager uitgevallen dan geraamd (€ 54.000 voordeel).
Taakveld Parkeren (€ 60.000 voordeel)
Naast een inkoopvoordeel op de uitvoering van de parkeerdrukmeting is het budget voor parkeeronderzoek niet volledig besteed. Aangezien er nog activiteiten voor de transitie van digitale parkeerontheffingen en participatie voor de uitvoering van het parkeerbeleid plaats moeten vinden, wordt voorgesteld om € 39.000 over te hevelen naar 2021.
Baten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 119.000 voordeel)
Het voordeel bevat voornamelijk incidentele extra inkomsten van vergoedingen voor degeneratiekosten en herstelwerkzaamheden aan bestrating voor het leggen van kabels en leidingen. Daarnaast waren er incidentele bijdragen van MRDH voor de afwikkeling voor onderhoud aan verkeersregelinstallaties en van de Provincie voor aanlegplaatsen in de Vliet/Hoekenburg.