Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Immateriële vaste activa zijn uitgaven waar geen gemeentelijke bezittingen tegenover staan. Dit zijn de activa die niet stoffelijk van aard zijn en die niet onder de financiële vaste activa worden begrepen. Het BBV kent een limitatieve lijst van immateriële vaste activa, te weten: de kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio; kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief; bijdragen aan activa in eigendom van derden.
Immateriële vaste activa | ||||||
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 0 | 166 | 0 | 0 | 0 | 166 |
Totaal | 0 | 166 | 0 | 0 | 0 | 166 |
Bedragen x € 1.000 |
De gemeente heeft een bijdrage gegeven aan sportverenigingen voor de aanschaf van LED-verlichting op sportvelden. De bijdrage wordt in 40 jaar afgeschreven.
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn investeringen in duurzame tastbare zaken en worden veelal langer dan 1 jaar gebruikt. Er wordt onderscheid gemaakt in investeringen met een economisch nut en investeringen met maatschappelijk nut. Daarnaast is een categorie opgenomen voor activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing geheven kan worden, zoals riolering.
Investeringen met een economisch nut
Omschrijving | Boekwaarde | Invester- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 1.831 | 193 | 0 | 75 | 0 | 1.949 |
Woonruimten | 59 | 0 | 0 | 4 | 0 | 54 |
Bedrijfsgebouwen | 103.652 | 8.654 | 40 | 4.091 | 0 | 108.176 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 28.361 | 6.667 | 19 | 1.462 | 177 | 33.369 |
Vervoermiddelen | 857 | 284 | 0 | 212 | 0 | 929 |
Machines, apparatuur en installaties | 3.911 | 1.686 | 0 | 753 | 5 | 4.838 |
Overige materiele vaste activa | 1.983 | 77 | 0 | 183 | 0 | 1.877 |
Totaal | 140.654 | 17.560 | 59 | 6.781 | 182 | 151.192 |
Bedragen x € 1.000 |
Binnen de investeringen met een economisch nut heeft in 2019 een herrubricering plaatsgevonden en daarbij is per abuis in de jaarstukken 2019 het bedrag niet doorgevoerd in de boekwaarde per 31 december 2019. In bovenstaande tabel is de boekwaarde per 31 december 2019 alsnog voorzien van het juiste totaalbedrag. Deze herrubricering had betrekking op het project Nieuwbouw Maartens/Novumhal welke voor € 339.000 was opgenomen onder de overige materiële vaste activa en in 2019 is omgezet naar bedrijfsgebouwen.
De belangrijkste (vermeerderingen op) investeringen met een economisch nut in 2020 betreffen:
Bedrijfsgebouwen
In 2020 is circa € 8,7 miljoen geïnvesteerd in (nieuwbouw) schoolgebouwen. De belangrijkste investeringen zijn de nieuwbouw van de basisscholen de Trampoline/Elzenheuvel (€ 4,5 miljoen), de Wegwijzer (€ 3,2 miljoen) en de Pius X. Voor de nieuwbouw voortgezet onderwijs betreft de investering in het Veurs College Voorburg (€ 0,5 miljoen) en de Maartens/Novumhal. De desinvestering heeft betrekking op de gemeentewerf te Voorburg.
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
In 2020 is circa € 4,3 miljoen geïnvesteerd in het project Bereikbaarheid Stompwijk voor de Veenpoldersweg. Daarnaast VAT kosten (€ 0,7 miljoen), in de renovatie en vervanging van (kunstgras)velden sportpark Westvliet (€ 0,5 miljoen) met de daarbij behorende desinvestering, de aanleg van de fietsroute Weigelia (€ 0,3 miljoen) en de aanpassing van de verkeersregelinstallatie bij de Westfield Mall of the Netherlands (€ 0,3 miljoen).
Voor de fietsroute Weigelia en het project Bereikbaarheid Stompwijk betreffende Veenpoldersweg zijn bijdragen van derden ontvangen.
Vervoersmiddelen
In 2020 zijn negen gemeentelijke bedrijfsvoertuigen ten behoeve van de buitendienst vervangen. Dit betreft drie bestelauto's, vijf pick-ups en een personenauto's.
Machines, apparatuur en installaties
In het kader van het project de moderne overheid is in 2020 voor een bedrag van circa € 0,6 miljoen geïnvesteerd in de aanschaf en vervanging van automatiseringsapparatuur. Daarnaast is voor circa € 0,4 miljoen geïnvesteerd in vervanging van mobiele telefoons en tablets, € 0,2 miljoen betreft de mobile device management en € 0,2 miljoen de vervanging van thin cliënts, monitoren en grafische werkplekken. Tevens is er geïnvesteerd in de vervanging van de audio- en visuele installatie in de raadzaal, het parkeerrouteinformatiesysteem (PRIS) en vervangen van software van de wettelijke basisregistraties.
De bijdrage van derden betreft de ombouw verkeerslichten naar een intelligente verkeersregelinstallatie.
Overige materiële vaste activa
In 2020 is geïnvesteerd in de sportkantine De Bocht - De Tas en in de aanschaf en inrichting van een vastgoedmanagementsysteem.
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen in riolering | 54.807 | 1.803 | 0 | 1.626 | 8 | 54.977 |
Investeringen in afvalverwijdering | 636 | 0 | 51 | 63 | 0 | 522 |
Totaal | 55.443 | 1.803 | 51 | 1.689 | 8 | 55.498 |
Bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste vermeerderingen op deze investeringen in 2020 betreffen het vervangen van rioleringen (€ 1,0 miljoen), het project Maatregelen ten behoeve van de bui van de eeuw 2019 en 2020 (€ 0,1 miljoen) en de vervanging van rioolinstallaties (€ 0,4 miljoen).
De vervanging van rioleringen betreft met name de Strabolaan, de Nieuwstraat en de Prinsenhof.
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 13.105 | 1.179 | 0 | 672 | 99 | 13.513 |
Overige materiele vaste activa | 2.924 | 545 | 0 | 238 | 0 | 3.231 |
Totaal | 16.029 | 1.724 | 0 | 910 | 99 | 16.744 |
Bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste (vermeerderingen op) investeringen in 2020 betreffen:
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
De investeringen van circa € 1,0 miljoen hebben betrekking op groot onderhoud kunstwerken (€ 0,2 miljoen), voorzieningen openbare verlichting (€ 0,2 miljoen), vervanging verkeersregelinstallaties (0,3 miljoen) en de Reconstructie Nieuwstraat-Damhouderstraat (€ 0,3 miljoen).
Daarnaast is een bijdrage van derden ontvangen voor de reconstructie Nieuwstraat-Damhouderstraat en gemaal Strabolaan / Mgr Steenlaan.
Overige materiële vaste activa
In 2020 betreft de investering het vervangen van speelvoorzieningen (€ 0,5 miljoen).
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut hebben betrekking op investeringen in wegen, bruggen, openbaar groen, openbaar water etc. Zij hebben geen economisch nut en zijn niet verhandelbaar. Voor deze investeringen gaf het BBV tot 2017 de voorkeur aan niet activeren, dan wel in zo kort mogelijke termijn afschrijven, maar was activeren niet verboden. In 2017 is het BBV gewijzigd en moeten deze investeringen verplicht geactiveerd en afgeschreven worden gedurende de gebruiksduur. Vooruitlopende op deze wijziging in het BBV heeft de gemeente in de Financiële Beheersverordening 2016 de wijziging al doorgevoerd, waardoor de gemeente deze regel hanteert vanaf het boekjaar 2016.
Dit betekent dat er een verschil is tussen de waardering van deze investeringen voor en na 2016. Om inzicht te geven in het deel van de activa dat wel vergelijkbaar is qua systematiek, wordt in het navolgende verloopoverzicht een scheiding aangebracht tussen het bedrag dat volgens de oude systematiek is verantwoord en het deel volgens de nieuwe systematiek.
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | ||||||
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen vóór 2016 | ||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 2.630 | 0 | 0 | 202 | 0 | 2.428 |
Overige materiele vaste activa | 422 | 0 | 0 | 46 | 0 | 377 |
Subtotaal | 3.053 | 0 | 0 | 248 | 0 | 2.805 |
Investeringen vanaf 2016 | ||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 10.475 | 1.179 | 0 | 469 | 99 | 11.085 |
Overige materiele vaste activa | 2.502 | 545 | 0 | 192 | 0 | 2.854 |
Subtotaal | 12.977 | 1.724 | 0 | 661 | 99 | 13.940 |
Totaal | 16.029 | 1.724 | 0 | 910 | 99 | 16.744 |
Bedragen x € 1.000 |
Financiële vaste activa
De specificatie van de financiële vaste activa is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Aflossingen | Afschrij- | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer): | |||||
SVN (starters) leningen | 1.194 | 0 | 303 | 0 | 891 |
Overige vorderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sub-totaal | 1.194 | 0 | 303 | 0 | 891 |
Kapitaalverstrekkingen: | |||||
Deelnemingen | 5.687 | 1 | 0 | 0 | 5.688 |
Overige langlopende geldleningen (u/g) | 27 | 0 | 4 | 0 | 23 |
Totaal | 6.908 | 1 | 307 | 0 | 6.602 |
Bedragen x € 1.000 |
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer)
SVN (starters)leningen
Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) zet op voordracht van de gemeente leningen uit in de sector volkshuisvesting. De gemeente verstrekt door tussenkomst van het SVN de bedragen voor de leningen. Tussen het SVN en de gemeente bestaat daarvoor een rekening-courant verhouding. Op deze rekening-courant worden ontvangen rente en aflossingen op leningen bijgestort en komen verstrekte leningen in mindering.
De gemeente kan de gelden in rekening-courant opnemen of gebruiken voor nieuwe leningen. De rekening-courant heeft een rentetypische looptijd van minder dan één jaar (de rente kan dagelijks wijzigen), reden waarom de rekening-courant als vlottende activa is opgenomen op de balans.
De totale stand van uitgezette leningen per 31 december 2020 is € 0,9 miljoen. In 2020 is voor een bedrag van € 0,3 miljoen afgelost.
Kapitaalverstrekkingen
Deelnemingen
De specificatie van het onderdeel deelnemingen is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Aandelen NV Stedin | 4.668 | 4.668 |
Aandelen Eneco Groep | 0 | 0 |
Aandelen Dunea | 558 | 558 |
Aandelen NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 461 | 461 |
Aandelen De Binnenbaan | 1 | 0 |
Totaal | 5.688 | 5.687 |
Bedragen x € 1.000 |
De gemeente is in bezit van 170.776 aandelen van Stedin Holding N.V. (voorheen Eneco Holding N.V.), 231.593 aandelen Dunea, 203.190 aandelen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en 10 aandelen van het werkbedrijf De Binnenbaan.
Op 31 januari 2017 is Eneco Holding N.V. gesplitst in Eneco Groep (het energiebedrijf) en Stedin Groep (de netwerkgroep met de netbeheerder). Dit is gerealiseerd door alle aandelen die door Eneco Holding N.V. werden gehouden in het energiebedrijf als dividend in natura uit te keren aan de aandeelhouders van Eneco Holding N.V. De balanswaarde van de aandelen Eneco Groep is daarom nihil. Op 31 januari 2017 heeft -na splitsing- een naamswijziging plaatsgevonden van Eneco Holding N.V. naar Stedin Holding N.V. De balanswaarde van Stedin Holding N.V. is gelijk aan de balanswaarde van de voormalige Eneco Holding N.V.
De gemeente heeft de 170.776 aandelen Eneco Groep (het energiebedrijf) in 2020 afgestoten. De verkoopwaarde bedraagt 140 miljoen. De boekwaarde van deze aandelen is nihil.
De gemeente heeft, vanwege aanbesteding-technische redenen, eind 2020 voor 1% belang genomen in het nieuwe werkbedrijf de Binnenbaan. Dit werkbedrijf is opgericht per 1 juli 2020 en in werking getreden per 1 januari 2021. De gemeente heeft 10 aandelen van het nieuwe werkbedrijf aangeschaft.
Overige langlopende leningen (u/g)
Dit betreffen hypothecaire geldleningen die aan personeel zijn verstrekt. Per ultimo 2020 staat er nog 1 geldlening uit. De gemeente verstrekt sinds 2002 geen nieuwe hypothecaire geldleningen meer aan het eigen personeel.
Vlottende activa
Voorraden
Voor het berekenen van de balanswaarden van de voorraden worden op de (boek)waarden van de grondexploitaties de gevormde verliesvoorziening(en) in mindering gebracht. In het kort ziet het verloop van de balanswaarden van de voorraden er als volgt uit.
Omschrijving | Boekwaarde | Verlies-voorzien- | Balanswaarde | Boekwaarde | Verlies-voorziening | Balanswaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 39.266 | 4.693 | 34.573 | 39.996 | 4.913 | 35.083 |
Leidschendam centrum | 3.620 | 0 | 3.620 | 3.620 | 0 | 3.620 |
Klein Plaspoelpolder | 744 | 0 | 744 | 1.447 | 0 | 1.447 |
Rijnlandlaan | -579 | 0 | -579 | -611 | 0 | -611 |
Totaal | 43.051 | 4.693 | 38.358 | 44.452 | 4.913 | 39.539 |
Bedragen x € 1.000 |
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorie:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 44.452 | 43.051 |
Totaal | 44.452 | 43.051 |
Bedragen x € 1.000 |
Van de bouwgronden in exploitatie kan van het verloop van de boekwaarden in 2020 het volgende overzicht worden weergegeven.
Omschrijving | Boekwaarde | Invester- | Opbreng- | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 39.266 | 737 | 7 | 39.996 |
Leidschendam centrum | 3.620 | 0 | 0 | 3.620 |
Klein Plaspoelpolder | 744 | 714 | 11 | 1.447 |
Rijnlandlaan | -579 | 217 | 249 | -611 |
Totaal | 43.051 | 1.668 | 267 | 44.452 |
Bedragen x € 1.000 |
Het geraamde eindresultaat per grondcomplex is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Boekwaarde | Geraamde nog te maken kosten | Geraamde nog te realiseren opbreng- | Saldo nog te realiseren prijsstijging en rente | Geraamd eindresul- |
---|---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 39.996 | 17.567 | 53.286 | 636 | 4.913 |
Leidschendam centrum | 3.620 | 0 | 3.620 | 0 | 0 |
Klein Plaspoelpolder | 1.447 | 5.155 | 10.134 | -219 | -3.751 |
Rijnlandlaan | -611 | 1.103 | 0 | 6 | 498 |
Totaal | 44.452 | 23.825 | 67.040 | 423 | 1.660 |
Bedragen x € 1.000 |
Het resultaat van de grondexploitatie is sterk afhankelijk van de te realiseren verkoopprijzen van het te realiseren woningbouwprogramma. Deze verkoopprijzen zijn geschat door externe deskundigen. Omdat de ingeschatte verkoopprijzen prognoses betreffen en op dit moment niet met zekerheid zijn vast te stellen, is een bandbreedte waarneembaar.
Vlietvoorde
Het resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2020 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG’2021 1e herziening) € 4,9 miljoen nadelig op 31 december 2025 de einddatum van het project.
Leidschendam centrum
De gemeente heeft een grondpositie in Leidschendam centrum. Uitgangspunt is dat de gemaakte kosten worden gedekt uit de grondverkopen in 2020 t/m 2023. Eind 2023 sluit deze grondexploitatie.
Klein Plaspoelpolder
Het resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2020 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG’2021 1e herziening) € 3,75 miljoen positief op 31 december 2025 de einddatum van het project.
De gemeentelijke grondexploitatie betreft de deelgebieden 2, 3B en 4.
Rijnlandlaan
Het resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2020 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG’2021 1e herziening) € 0,5 miljoen nadelig op 31 december 2022 de einddatum van het project.
In de paragraaf grondbeleid wordt dieper ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen van de grondexploitaties. Hieronder volgt een verloop van de verliesvoorziening op grond van MPG’2021 1e herziening.
Verloop van de verliesvoorziening in mindering op boekwaarde | |||||
Omschrijving | Boekwaarde | Vormen | Uitgaven | Vrijvallen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde | 4.693 | 220 | 0 | 0 | 4.913 |
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan | 268 | 230 | 0 | 0 | 498 |
Totaal | 4.961 | 450 | 0 | 0 | 5.411 |
bedragen x € 1.000 |
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde
De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Vlietvoorde per 31 december 2020 is gebaseerd op de 1e herziening van de grondexploitatie in 2021. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 4,9 miljoen.
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan
De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Rijnlandlaan per 31 december 2020 is gebaseerd op de 1e herziening van de grondexploitatie in 2021. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 0,5 miljoen.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
De vorderingen zijn gewaardeerd tegen nominale waarden onder aftrek van de oninbare bedragen en worden als volgt gespecificeerd.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde | ||
---|---|---|---|---|
Vorderingen op publiekrechtelijke lichamen | 1.704 | 1.391 | ||
Vorderingen Rijksbelastingen | 9.229 | 9.814 | ||
a. Totaal vorderingen op openbare lichamen | 10.932 | 11.205 | ||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist | 62.074 | 3.000 | ||
b. Totaal uitzettingen in 's Rijks schatkist | 62.074 | 3.000 | ||
Rekening-courantverhoudingen met niet-financiele instellingen | 3.379 | 3.057 | ||
c. Totaal rekening-courantverhoudingen | 3.379 | 3.057 | ||
Debiteuren algemeen (privaatrechtelijk) | 5.315 | 1.651 | ||
Debiteuren gemeentelijke belastingen | 1.911 | 1.063 | ||
Debiteuren Soza | 7.302 | 6.456 | ||
Betaalde waarborgsommen | 3 | 3 | ||
subtotaal debiteuren | 14.531 | 9.172 | ||
Af: voorziening voor oninbare debiteuren | -1.976 | -1.833 | ||
Af: terugbetaling i.v.m. 75% regeling BBZ/IOAW | ||||
d. Totaal overige vorderingen | 12.556 | 7.339 | ||
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 88.941 | 24.601 | ||
Bedragen x € 1.000 |
Vorderingen op publiekrechtelijke lichamen en rijksbelastingen
De vorderingen op publiekrechtelijke lichamen heeft betrekking op de dividendbelasting 2019 en de voorschotten 4e kwartaal voor verleende diensten aan gemeente Wassenaar en Voorschoten (DVO). De rijksbelasting betreft hoofdzakelijk een vordering op het BTW-Compensatiefonds, die ultimo juni 2021 wordt ontvangen.
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rente typische looptijd van < 1 jaar
Onder deze post wordt het schatkistbankieren verantwoord. De gemeente is verplicht om een overtollig banksaldo bij het Rijk te plaatsen, rekening houdend met het drempelbedrag.
Per balansdatum 2019 was voor een bedrag van € 3 miljoen uitgezet bij het Rijk, eind 2020 bedroeg het saldo € 62 miljoen. In onderstaande tabel is aangegeven welk bedrag de gemeente op de bankrekening had en welk drempelbedrag in acht genomen moet worden. Voor de bepaling van het bedrag dat de gemeente op dagbasis gemiddeld als banksaldo aanhoudt, wordt een negatief banksaldo niet meegerekend. Het normbedrag is niet overschreden.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren 2020 | |||||||||||
(1) | Drempelbedrag | € 1.596 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||||||||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 735 | 10 | 32 | 17 | ||||||
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 862 | 1.586 | 1.565 | 1.580 | ||||||
(3b) = (2) > 1 | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - | ||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||||
Rekening-courantverhoudingen
Rekening-courant bestaat uit het direct opvraagbare rekening-courant saldo met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN) bedraagt € 3,4 miljoen per 31 december 2020.
Debiteuren
De stand van de debiteuren betreft een momentopname. Sturing op invordering en debiteurenstanden is een continue proces binnen de gemeente en zal ook de komende jaren onder de aandacht blijven.
In het debiteurensaldo is een aantal posten opgenomen die naar verwachting oninbaar zijn. Voor de verwachte oninbaarheid van deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren beschikbaar van bijna € 2 miljoen.
In onderstaande tabel is de stand en het verloop van de voorziening voor dubieuze debiteuren weergegeven.
Voorzieningen voor dubieuze debiteuren | ||||
Omschrijving | Stand per | Toevoe-gingen | Vermin-deringen | Stand per |
---|---|---|---|---|
Dubieuze debiteuren privaatrechtelijk en belastingen | 489 | 166 | 262 | 393 |
Dubieuze debiteuren sociale zaken | 1.344 | 701 | 463 | 1.582 |
Totaal | 1.833 | 868 | 725 | 1.976 |
Bedragen x € 1.000 |
In 2020 is voor een totaalbedrag van € 725.000 oninbaar verklaard (in 2019 € 652.000).
Liquide middelen
Liquide middelen | ||
---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
BNG bankrekeningen | 0 | 0 |
ING bankrekeningen | 3 | 13 |
Totaal | 3 | 13 |
Bedragen x € 1.000 |
De liquide middelen bestaan uit banksaldi bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en de ING.
Per 31 december 2020 was het tegoed bij de ING Bank afgerond € 3.000. Het saldo bij de BNG bedroeg per 31 december 2020 € 350 negatief en is opgenomen onder de vlottende passiva. In 2020 is automatisch afromen van het BNG saldo naar schatkistbankieren ingevoerd waardoor het saldo per 31 december 2020 fors lager uitvalt dan het saldo per 31 december 2019.
Het maximale krediet op de rekening-courant van de BNG bedraagt € 16 miljoen. Dit bestaat uit een kredietlimiet van € 10 miljoen en een intra-dag-limiet van € 6 miljoen.
Overlopende activa
Overlopende activa | ||
---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel: | ||
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 340 | 415 |
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen. | 11.259 | 15.731 |
Totaal overlopende activa | 11.600 | 16.146 |
Bedragen x € 1.000 |
Onder de overlopende activa zijn opgenomen de door de gemeente nog te ontvangen c.q. vooruitbetaalde bedragen.
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel bestaan uit:
Nog te ontvangen overheidsbijdrage | |||||
Omschrijving | Stand per | Toevoe- gingen | Lasten | Vrijgevallen bedragen | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
Provincie Zuid-Holland inzake Nazorg Nieuwstraat | 10 | 0 | 10 | 0 | 0 |
Gemeente Zoetermeer - ESF 2017 t/m 2019 | 405 | 0 | 0 | 65 | 340 |
Totaal | 415 | 0 | 10 | 65 | 340 |
Bedragen x € 1.000 |
Overige overlopende activa
De overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen zijn eind 2020 € 11 miljoen. De belangrijkste posten die vallen onder de overige overlopende activa zijn onder andere:
- nog te ontvangen Sociaal deelfonds 2019 € 4,2 miljoen
- nog te ontvangen suppletie BTW/BCF 2015-2018 € 1,9 miljoen
- nog te ontvangen gemeente wassenaar en voorschoten m.b.t. werk en inkomen € 0,7 miljoen
- nog te ontvangen algemene uitkering € 0,5 miljoen
- nog te ontvangen BBZ, BUIG en vangnetregeling € 0,3 miljoen
- nog te ontvangen dividend BNG € 0,3 miljoen
- nog te ontvangen subsidie ESF € 0,3 miljoen
- nog te ontvangen kostenverhaal diverse posten € 0,3 miljoen
- nog te ontvangen WMO metropoolregio bijdrage collectief vervoer € 0,3 miljoen
- vooruitbetaalde post aan diverse gemeenten inzake project Duin Horst en Weide € 1,0 miljoen
- vooruitbetaalde post jeugdzorg Haaglanden € 0,3 miljoen
Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen
Reserves
Reserves worden onderscheiden in algemene reserves en bestemmingsreserves.
Het verloop van de reserves is in 2019 als volgt:
Verloop van de reserves | ||||||
Omschrijving | Stand per | Resultaat- bestemming voorgaand boekjaar | Toevoe- | Onttrek- | Stand per | |
Algemene reserves | ||||||
1 | Algemene reserve met bufferfunctie | 13.573 | 0 | 0 | 13.573 | |
2 | Algemene reserve vrij besteedbaar | 39.593 | -4.129 | 140.578 | 6.440 | 169.601 |
Totaal algemene reserves | 53.166 | -4.129 | 140.578 | 6.440 | 183.175 | |
Bestemmingsreserves | ||||||
3 | Reserve stedelijke vernieuwing | 377 | 0 | 0 | 377 | |
4 | Reserve dekking afschrijvingslasten | 18.448 | 0 | 999 | 17.449 | |
5 | Reserve herwaardering activa | 5.150 | 0 | 450 | 4.700 | |
6 | Reserve bereikbaar Stompwijk | 16.847 | 0 | 66 | 16.781 | |
7 | Nazorg Rietvink | 350 | 0 | 0 | 350 | |
8 | Reserve Verevening sociale woningbouw | - | 132 | 0 | 132 | |
9 | Reserve Corona | - | 5.000 | 1.994 | 3.006 | |
Totaal bestemmingsreserves | 41.171 | 0 | 5.132 | 3.509 | 42.794 | |
Gerealiseerd resultaat 2019 | -4.129 | 4.129 | 0 | |||
Gerealiseerd resultaat 2020 | 1.258 | 1.258 | ||||
Totaal | 90.208 | 0 | 146.968 | 11.207 | 227.227 | |
Bedragen x € 1.000 |
Het eigen vermogen is in 2020 met € 137 miljoen toegenomen. Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de reserves.
Algemene reserve |
---|
Algemene reserve met bufferfunctie
De algemene reserve met bufferfunctie is bestemd voor het opvangen van financiële gevolgen van calamiteiten en risico’s (exclusief die van grondexploitaties). De reserve vormt een belangrijk deel van de weerstandscapaciteit.
In 2020 zijn de volgende mutaties opgenomen: |
---|
Algemene reserve vrij besteedbaar
Deze reserve is onderdeel van de weerstandscapaciteit. Op deze reserve rusten geen claims, de middelen zijn vrij besteedbaar.
De mutaties 2020 bestaan uit: Toevoegingen: Onttrekkingen: |
---|
Bestemmingsreserve |
Reserve stedelijke vernieuwing
Deze reserve is bestemd voor Stedelijke vernieuwing. Stedelijke vernieuwing is een programmatische aanpak die verbindingen legt tussen verschillende beleidsterreinen (o.a. wonen, welzijn, duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en wijkgericht werken) om zo een impuls te geven aan de leefbaarheid in de wijken en buurten.
Geen mutaties. |
---|
Reserve dekking afschrijvingslasten
De reserve is voor de dekking van afschrijvingslasten van (geactiveerde) investeringen die in overeenstemming met de besluitvorming ten laste van éénmalige middelen komen.
De mutatie 2020 bestaat uit een onttrekking van € 999.000 conform de 2e Turap 2020. |
---|
Reserve herwaardering activa
Deze reserve is ingesteld naar aanleiding van de stelselwijziging afschrijving activa. De afschrijving van de activa is in 2010 omgezet van een lineaire naar een annuïtaire afschrijving. Dit geeft na verloop van tijd hogere lasten die gedekt worden door deze reserve.
De mutatie 2020 bestaat uit een onttrekking van € 450.000 conform de primitieve begroting 2020. |
---|
Reserve bereikbaarheid Stompwijk
De reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten die samenhangen met de investeringen in de renovatie van de Stompwijkseweg, de dr. Van Noortstraat en de aanleg van de Verbindingsweg.
De mutatie in 2020 bestaat uit een onttrekking van € 66.000 betreffende rente tijdens de bouw conform de 2e Turap 2020. |
---|
Reserve nazorg Rietvink
Werkzaamheden die in het kader van nazorg nog plaats moeten vinden in het project Rietvink.
Nadat de werkzaamheden van de nazorg aan de Rietvink afgerond zijn (naar verwachting eind 2021) zal de investering afgesloten worden en wordt met ingang van 2022 gestart worden met de afschrijving van deze investering. Aangezien de afschrijvingen van deze investering volledig gedekt worden uit de reserve dekking afschrijvingen (RDA) wordt de reserve Nazorg Rietvink ter dekking van deze lasten in 2021 toegevoegd aan de RDA (Reserve Dekking Afschrijvingslasten). |
---|
Reserve verevening sociale woningbouw
De reserve Verevening sociale woningbouw voor de financiële bijdragen en onttrekkingen in het kader van de realisatie van 30% sociale woningbouw. Indien in woningbouwplannen in Leidschendam-Voorburg minder dan 30% of geen sociale woningen zijn opgenomen, is de projectontwikkelaar verplicht een financiële bijdrage te storten in het vereveningsfonds. Wanneer de projectontwikkelaar juist meer dan 30% sociale woningen wenst te realiseren, dan ontvangt de projectontwikkelaar een bijdrage uit het fonds, mits het saldo van het fonds dit toelaat.
De mutatie 2020 bestaat uit een storting van € 132.000 in verband met de ontvangen bijdrage van de ontwikkelaar van de Fonteinkerk. |
---|
Reserve maatregelen corona
Dekking van de economische maatregelen ten gevolge van corona.
De mutaties bestaan uit een storting van € 5 miljoen conform raadsbesluit april 2020 en een onttrekking van € 1.994.000 gebaseerd op de werkelijke uitgaven aan corona in 2020. |
---|
Emu-saldo (Europese Monetaire Unie)
In het bestuurlijk akkoord ‘Beheersen EMU-saldo lokale overheid’ is onder andere afgesproken dat in de begrotingen en de daarbij behorende jaarrekening van gemeenschappelijke regelingen, gemeenten en provincies het EMU-saldo wordt opgenomen. Hiermee wordt een goede informatievoorziening beoogd die essentieel is voor het op macroniveau monitoren en beheersen van het EMU-saldo en voor het onderhoud van het gemeente- en provinciefonds.
Voor een toelichting op de verschillen tussen begroting en realisatie, zie de financiële samenvatting bij de programma’s en de toelichting op de balans.
Nr. | Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijzigingen | Realisatie |
---|---|---|---|---|
1. | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves | 72.493 | 128.860 | 137.019 |
2. | Mutatie (im)materiële vaste activa | 28.348 | 18.878 | 11.474 |
3. | Mutatie voorzieningen | -138 | -81 | 504 |
4. | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -6.123 | 823 | 1.181 |
5. | Boekwinst bij verkoop effecten en boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 80.000 | 139.800 | 140.059 |
Berekend EMU-saldo | -29.870 | -30.722 | -15.192 | |
Bedragen x € 1.000 |
Vreemd vermogen
Voorzieningen
Voorzieningen worden onderscheiden in:
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s die op balansdatum onzeker zijn;
- Voorzieningen ter egalisering van kosten;
- Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven;
- Voorzieningen voor middelen van derden.
Het verloop van de voorzieningen is in 2020 als volgt:
Verloop van de Voorzieningen | ||||||||
Omschrijving | Stand per 31-12-2019 | her- | Stand per 1-1-2020 | Toevoe- | Aanwen- | Vrij- | Stand per | |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s | ||||||||
1 | Voorziening ingegane pensioenen wethouders | 2.656 | 0 | 2.656 | 222 | 187 | 0 | 2.692 |
2 | Voorziening toekomstige pensioenen wethouder | 1.006 | 0 | 1.006 | 85 | 0 | 26 | 1.065 |
3 | Voorziening wachtgeld wethouders | 461 | 0 | 461 | 97 | 192 | 0 | 366 |
4 | Voorziening Klein Plaspoelpolder facilitair | 341 | 0 | 341 | 0 | 341 | 0 | - |
5 | Voorziening Rijnlandlaan (grondexploitatie) | 268 | 0 | 268 | 230 | 0 | 0 | 498 |
Totaal verplichtingen, verliezen en risico’s | 4.732 | 0 | 4.732 | 634 | 720 | 26 | 4.620 | |
Voorziening ter egalisering van kosten | ||||||||
6 | Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen | 3.151 | 0 | 3.151 | 1.268 | 1.802 | 74 | 2.543 |
7 | Voorziening onderhoud wegen | 0 | 0 | 0 | 2.548 | 1.979 | 0 | 569 |
Totaal voorziening ter egalisering van kosten | 3.151 | 0 | 3.151 | 3.816 | 3.781 | 74 | 3.113 | |
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangings- investeringen waarvoor een heffing wordt geheven | ||||||||
Totaal voorziening toekomstige vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voorziening voor middelen van derden | ||||||||
8 | Voorziening afkoopsommen grafonderhoud | 760 | 0 | 760 | 109 | 140 | 0 | 729 |
9 | Voorziening zwerfafval | 31 | 0 | 31 | 0 | 15 | 0 | 16 |
10 | Voorziening riolering | 2.905 | 0 | 2.905 | 409 | 0 | 0 | 3.314 |
11 | Voorziening afval | 420 | 0 | 420 | 292 | 0 | 0 | 712 |
Totaal voorzieningen voor middelen van derden | 4.117 | -1 | 4.116 | 810 | 155 | 0 | 4.771 | |
Totaal | 12.000 | -1 | 11.999 | 5.260 | 4.655 | 100 | 12.504 | |
Bedragen x € 1.000 |
Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de voorzieningen:
A. Voorziening verplichtingen,verliezen,risico's |
---|
Voorziening ingegane pensioenen wethouders
De voorziening pensioenen wethouders is gevormd voor toekomstige pensioenverplichtingen aan gewezen wethouders, waarvan de pensioenaanspraak in eigen beheer wordt gehouden. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks bepaald aan de hand van actuariële berekeningen en is opgenomen tegen contante waarde. De berekeningen zijn gebaseerd op de actuele rekenrente en sterftetabel.
In 2020 heeft er een extra storting in de voorziening plaatsgevonden. Een van de voormalig wethouders is in 2020 met pensioen gegaan, waardoor A.S.R./Loyalis het opgebouwde pensioen aan de gemeente heeft uitgekeerd. Dit opgebouwde pensioen is gestort in de voorziening, waaruit het pensioen vervolgens zal worden uitgekeerd aan de betreffende voormalig wethouder. In de voorziening toekomstig pensioenen wethouders heeft de gemeente zelf ook een deel van het pensioen opgebouwd. Dit deel is onttrokken uit de voorziening toekomstig pensioenen wethouders en ook in de voorziening ingegane pensioenen wethouders gestort. Daarnaast worden de pensioenen van de gepensioneerde voormalig wethouders maandelijks uitgekeerd en onttrokken aan de voorziening. |
---|
Voorziening toekomstige pensioenen wethouders
De Voorziening toekomstige pensioenen wethouders is ingesteld naar aanleiding van het afgelopen APPA-plan voor de wethouders. In het kader van de backservice verplichtingen is deze ondergebracht bij een verzekeraar onder de naam APPA-fonds (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers). De hoogte van de voorziening heeft betrekking op het deel dat nog niet door het fonds is gedekt.
In 2020 heeft er een extra onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden. Doordat één van de voormalig wethouders met pensioen is gegaan in 2020, is het opgebouwde deel van diens pensioen uit deze voorziening onttrokken en in de voorziening ingegane pensioenen wethouders gestort. Met een actuariële berekening wordt de hoogte van de voorziening bepaald. Om de juiste hoogte van de voorziening te krijgen, is een aanvullende storting gedaan. |
---|
Voorziening wachtgelden wethouders
Deze voorziening dekt de verwachte kosten van ingegane wachtgelden van voormalig wethouders.
In 2020 is buiten de maandelijks uitgekeerde wachtgelden een extra onttrekking aan de voorziening wachtgelden wethouders gedaan. De reden van deze extra onttrekking is het in dienst treden van één van de voormalig wethouders, wat het uitkeren van wachtgeld opheft. Ook heeft er een aanvullende storting plaatsgevonden om de voorziening naar de juiste hoogte te brengen. De hoogte van de voorziening wordt bepaald door de verwachte wachtgeldkosten van de drie voormalig wethouders. Deze verwachte kosten worden gebaseerd op de resterende maanden en de uitbetaalde wachtgelden van 2020. |
---|
Voorziening Klein Plaspoelpolder facilitair
De Voorziening Klein Plaspoelpolder facilitair is gevormd naar aanleiding van de gebiedsontwikkeling Klein Plaspoelpolder waarbij een gedeelte van de plankosten gerelateerd aan de facilitaire deelgebieden vooralsnog niet kan worden verhaald.
De tot en met 2020 gemaakte kosten worden verhaald op grond van afgesloten / en nog af te sluiten anterieure overeenkomsten. Hierdoor vervalt de gevormde voorziening. |
---|
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan
Dekken van het verlies van deze grondexploitatie. De voorziening heeft een omvang ter grootte van het verlies op de einddatum (eindwaarde).
De stand van de voorziening per 31 december 2020 is gebaseerd op het MPG 2021 - 1e herziening. |
---|
B. Voorziening ter egalisering van kosten |
Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
De voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen is gevormd voor de toekomstige uitgaven voor groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen op basis van meerjarige onderhoudsprogramma’s (MOP’s).
In 2020 is een bedrag van € 1.267.943 in de voorziening gestort voor toekomstig groot onderhoud. Daarnaast is er ten laste van de voorziening € 1.875.781 besteed aan van groot onderhoud gebouwen. |
---|
Voorziening onderhoud wegen
Op basis van een beleids- en beheerplan voor het onderhoud van wegen is de voorziening per 1 januari 2020 ingesteld.
Conform het beheerplan is er € 2,548 miljoen gestort en in verband met de kosten van groot onderhoud is € 1,979 miljoen onttrokken. |
---|
D. Voorziening voor middelen van derden |
Voorziening afkoopsommen grafonderhoud
De voorziening afkoopsommen grafonderhoud is gevormd om de toekomstige lasten te dekken van onderhoudswerkzaamheden aan graven, waarvan de eigenaar de onderhoudsplicht heeft overgedragen aan de gemeente door het betalen van een afkoopsom. Ontvangen afkoopsommen worden toegevoegd aan de voorziening en vallen in twintig jaar vrij ten gunste van de exploitatie van begraafplaatsen voor de dekking van de onderhoudskosten.
De in 2020 ontvangen afkoopsommen van € 110.000 zijn in de voorziening gestort. Ter dekking van de kosten voor onderhoud aan de graven is een bedrag van € 140.000 vrijgevallen. |
---|
Voorziening zwerfafval
De voorziening zwerfafval is gevormd om een extra impuls te geven aan de gemeentelijke aanpak van zwerfafval. Jaarlijks ontvangt de gemeente van Nedvang een vergoeding voor extra aanpak van zwerfafval en wordt het saldo van baten (bijdrage Nedvang) en lasten (kosten aanpak zwerfafval) verrekend met de voorziening.
In 2020 heeft een onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden in verband met hogere uitgaven in het kader van zwerfafval. |
---|
Voorziening riolering (egalisatie)
De voorziening riolering (art. 44.2) is gevormd om in geval van nog niet uitgevoerd werk bij investeringen de onderbesteding op kapitaallasten te doteren aan de voorziening (artikel 44, lid 2 BBV). Deze voorziening wordt aangewend ter dekking van toekomstige extra kapitaallasten en/of voor (toekomstige) tekorten op het product Riolering.
In 2020 is een bedrag van € 409.054 toegevoegd als gevolg van een voordeel op kapitaallasten door een afwijking in het realisatietempo van de vervangingsinvesteringen. |
---|
Voorziening afval (egalisatie)
De voorziening afval (art. 44.2) is gevormd om in geval van onder- of overbesteding op de geraamde afvaluitgaven waarvoor via het afvalstoffentarief inkomsten zijn verworven, het resultaat tussen afvalinkomsten en –uitgaven te storten of te onttrekken aan de voorziening.
In 2020 is een bedrag van € 292.393 in de voorziening gestort als gevolg van een onderbesteding op het product Afval (met name minder uitgave aan het project omgekeerd inzamelen en een voordeel op de eindafrekening DVO 2019). |
---|
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer:
Tot de vaste schulden behoren de opgenomen langlopende geldleningen met een oorspronkelijke looptijd van één jaar of langer en de waarborgsommen. Het verloop en de opbouw van de langlopende schulden is als volgt:
Omschrijving | Stand per | Vermeer- | Aflos- | Vervroeg- | Overige vermin- | Stand per |
---|---|---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken | 135.158 | 0 | 41.745 | 0 | 0 | 93.413 |
Overige binnenlandse sectoren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOF L’dam centrum | 3.820 | 0 | 226 | 0 | 0 | 3.594 |
Waarborgsommen | 21 | 0 | 1 | 0 | 0 | 21 |
Totaal | 138.999 | 0 | 41.971 | 0 | 0 | 97.028 |
Bedragen x € 1.000 |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken
In onderstaande tabel is de ontwikkeling van de leningenportefeuille langlopende geldleningen in 2020 weergegeven. In 2020 zijn geen nieuwe leningen aangetrokken en is in totaal voor € 42 miljoen afgelost aan langlopende leningen. Dit brengt het langlopende leningen totaal op € 97 miljoen. De rentelast over het openstaande langlopende vreemd vermogen bedroeg in 2020 € 1.287.170.
VOF Leidschendam Centrum
De gemeente heeft gronden in het gebied Leidschendam Damcentrum verworven. De VOF Leidschendam Centrum (waar de gemeente voor 50% in deelneemt) heeft deze aankopen gefinancierd. Ook heeft de VOF in opdracht van de gemeente deze gronden gedeeltelijk bouwrijp gemaakt, deze uitgaven heeft de VOF voorgefinancierd. De voorfinancieringen door de VOF zijn een renteloze lening aan de gemeente. De gemeente lost deze lening af bij verkoop van de gronden aan de VOF. In 2020 is er voor € 226 duizend aan gronden verkocht en daarmee afgelost van de lening.
Waarborgsommen
De waarborgsommen zijn in totale omvang minimaal afgenomen en bedragen per 31 december 2020 afgerond € 21.000.
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
Deze netto-vlottende schulden worden als volgt gespecificeerd:
Omschrijving | Stand per | Stand per |
---|---|---|
Overige kasgeldleningen | 0 | 23.000 |
a. Totaal overige kasgeldleningen | 0 | 23.000 |
Banksaldi | 0 | 1.825 |
b. Totaal banksaldi | 0 | 1.825 |
Crediteuren algemeen | 7.934 | 7.567 |
Kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen | 677 | 4.907 |
Overige kortlopende schulden | 2.779 | 3.045 |
c. Totaal overige schulden | 11.390 | 15.519 |
Totaal | 11.390 | 40.345 |
Bedragen x € 1.000 |
Overige kasgeldleningen
De stand van de aangetrokken kasgeldleningen per 31 december 2020 is € 0 (ultimo 2019 € 23 miljoen). In 2020 zijn alle kasgeldleningen afgelost en geen nieuwe leningen aangetrokken.
Banksaldi
Per 31 december 2020 is het tegoed bij de ING Bank afgerond € 3.000 en evenzo als vorig jaar opgenomen onder de vlottende activa. Het saldo bij de BNG bedraagt per 31 december 2020 € 350 negatief en is vermeld onder de vlottende passiva.
| ||
---|---|---|
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
BNG bankrekeningen | 0 | 1.825 |
ING bankrekeningen | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 1.825 |
Bedragen x € 1.000 |
Crediteuren algemeen / kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen
Deze post betreft de nog te betalen facturen per 31 december 2020. Voor crediteuren algemeen en kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen ad € 8,4 miljoen per 31 december 2020, staat per 1 maart 2021 nog een bedrag open van € 9.000.
Overige kortlopende schulden
Per 31 december 2020 bestaat deze post uit de nog af te dragen loonheffing over december 2020 van € 2,8 miljoen.
Overlopende passiva
Omschrijving | Stand per | Stand per |
---|---|---|
a. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 16.216 | 12.436 |
b. De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren: | ||
- Het Rijk | 2.347 | 15 |
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 2.125 | 2.966 |
c. Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van het volgende begrotingsjaar komen | 1.449 | 1.186 |
Totaal overlopende passiva | 22.137 | 16.602 |
Bedragen x € 1.000 |
De overlopende passiva van 22,1 miljoen betreft de door de gemeente verschuldigde (€ 16,2 miljoen) en vooruit ontvangen bedragen (€ 5,9 miljoen) per 31 december 2020.
a. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot uitbetaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
De belangrijkste verplichtingen hebben voor € 3,4 betrekking op het gebied van jeugd, € 3,0 miljoen op participatiewet/BBZ, € 1,6 miljoen betreft suppletie BCF 2015-2019, € 1,1 miljoen heeft betrekking op de uitkeringen voor gemeente Wassenaar en Voorschoten, € 0,8 miljoen inzake 19e termijn Veenpolderseweg, € 0,8 miljoen voor investeringen onderwijshuisvesting, € 0,7 miljoen inzake Wmo, € 0,6 miljoen ADR pensioenpremie ex-wethouders, € 0,5 miljoen investering aanleg fietspad Weigelia, € 0,4 miljoen coronasteun aan diverse sportverenigingen, € 0,4 miljoen betreft afrekening verbonden partijen VRH en ODH, € 0,3 miljoen is in verband met eindafrekening DVO 2020 Avalex en € 0,3 miljoen betreft de Ooievaarspas.
b. Vooruit ontvangen overheidsbijdragen
Conform het BBV artikel 52a lid 1 wordt in de onderstaande tabel het verloop per uitkering met een specifiek bestedingsdoel weergegeven. De gemeente heeft van overheidsinstellingen bijdragen ontvangen voor de uitvoering van specifieke taken. Zolang de gemeente die taak nog niet (volledig) heeft uitgevoerd, blijft (een deel van) de ontvangen bijdrage als vooruit ontvangen verantwoord. Voor de opgenomen lasten heeft de gemeente de corresponderende taak uitgevoerd.
c. Overige vooruit ontvangen bedragen
Dit betreft onder andere € 0,8 miljoen Kleinplaspoelpolder, € 0,4 miljoen huur voor gebruik gebouwen en gronden en € 0,2 miljoen met betrekking tot kostenverhaal diverse locaties.
Vooruitontvangen overheidsbijdragen | ||||
Omschrijving | Stand per | Toevoe- gingen | Lasten | Stand per |
---|---|---|---|---|
Onderwijsachterstandenbeleid | -36 | 1.411 | 1.280 | 95 |
Geluidsanering Laan van NOI | -21 | 363 | 51 | 292 |
Project doorontwikkeling nazorgaanpak | 40 | 0 | 40 | 0 |
Min.Infra - Geluidsanering Populierendr. | 31 | 0 | 0 | 31 |
SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek | 0 | 55 | 0 | 55 |
Compensatie uitvoeringskosten TOZO | 0 | 474 | 0 | 474 |
Projectbijdrage PPS retail - Rijk | 0 | 350 | 0 | 350 |
Extern Advies Warmtetransitie (EAW) | 0 | 21 | 0 | 21 |
Regeling Reductie Energie (RRE) | 0 | 214 | 66 | 148 |
Schuld Tozo BK aan Rijk | 0 | 875 | 0 | 875 |
Lokaal Sportakkoord | 0 | 40 | 35 | 5 |
Subtotaal - Het Rijk | 15 | 3.804 | 1.472 | 2.347 |
Duin Horst en Weide | 2.625 | 23 | 979 | 1.669 |
MRDH - Fietspad Mgr.v. Steelaan | 58 | 0 | 58 | 0 |
MRDH - Fietsroute Weigelia | 175 | 0 | 149 | 26 |
Nazorg Nieuwstraat | 0 | 93 | 93 | 0 |
MRDH - Zuidvleugel | 13 | 0 | 13 | 0 |
Prov.ZH - Park Hoekenburgh | 15 | 0 | 15 | 0 |
Prov.ZH - Erfgoedlijn; dagboeken van Reuvens | 20 | 0 | 20 | 0 |
MRDH - Project Aquathermie | 59 | 0 | 59 | 0 |
Prinsenhof proeftuin VIG in de buurt | 0 | 40 | 0 | 40 |
MRDH - Projectbijdrage PPS retail | 0 | 48 | 0 | 48 |
MRDH - Ombouw 5 VRI's naar iVRI's Heuvel / Steeln | 0 | 35 | 0 | 35 |
MRDH - UVP Duurzaam veilig Mrg. Steelaan | 0 | 58 | 54 | 4 |
MRDH - Ombouw 7 VRI's naar iVRI's Noordsingel | 0 | 60 | 5 | 54 |
Prov. ZH - Recreatie om de stad | 0 | 174 | 0 | 174 |
Noodsteun Culturele sector | 0 | 75 | 0 | 75 |
Subtotaal - Overige Nederlandse overheidslichamen | 2.966 | 605 | 1.446 | 2.125 |
Totaal | 2.981 | 4.409 | 2.918 | 4.472 |
Bedragen x € 1.000 |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Doel van Onderwijsachterstandenbeleid is het ontwikkelen van beleid gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden van kinderen. Jaarlijks verstrekt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een subsidie, in 2020 is een bijdrage ontvangen van € 1.375.000 over 2020. De uitvoeringslasten in 2020 waren € 1.280.000 waardoor er per 31 december € 95.000 als vooruit ontvangen overheidsbijdragen blijft staan.
Geluidsanering Laan van NOI
Doel van het project ‘Geluidsanering Laan van NOI’ is, het beperken van de geluidsbelasting vanwege de spoorlijn Den Haag-Leiden bij 274 woningen door de aanleg van raildempers en de bouw van twee geluidschermen en incidenteel aanvullende gevelmaatregelen. In het kader van de subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai verstrekt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bedrag van € 5.638.500. De laatste werkzaamheden zijn in 2020 (Q1) afgerond. Op dit project is een onderbesteding gerealiseerd van € 291.559, dit bedrag zal terugbetaald worden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Nazorg Nieuwstraat, MRDH - Zuidvleugel, provincie Zuid-Holland Park Hoekenburgh en Erfgoedlijn: dagboeken van Reuvens
De werkzaamheden zijn in 2020 afgerond.
Geluidsanering Populierendreef in Voorburg
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een bijdrage van € 31.550 verstrekt om een geluidssaneringsprogramma op te stellen voor 80 woningen aan de Populierendreef 1 – 319 in Voorburg. De voorbereidende werkzaamheden worden in 2021 afgerond.
SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek
Doel van de regeling SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek is het ondersteunen en helpen van gedupeerden van de toeslagenaffaire. Eind 2020 is van het Ministerie van Financiën een bijdrage ontvangen van € 55.000. In 2020 zijn nog ge
Compensatie uitvoeringskosten TOZO
De gemeente heeft in 2020 een vaste inclusieve vergoeding ontvangen voor alle uitvoeringskosten voor de Tozo. In de vergoeding is rekening gehouden met inspanningen van gemeenten ten aanzien van eventueel benodigde herstelacties in het kader van rechtmatigheid en het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik in de jaren na uitkering van de middelen. In 2021 wordt verder invulling gegeven aan het niet besteedde deel van deze middelen.
Projectbijdrage PPS retail - Rijk
Van het ministerie van Economische zaken en Klimaat is een bedrag van € 350.000 ontvangen voor de uitvoeringskosten van de MKB-deals binnen de gemeente Leidschendam – Voorburg. Dit project wordt in 2021 gerealiseerd.
Extern Advies Warmtetransitie (EAW)
Van de rijksdienst voor ondernemend Nederland is een bijdrage ontvangen van € 20.660 voor de kosten van inhuur van technisch-economische kennis voor het opstellen van een Transitievisie Warmte “hoe de gemeente haar wijken aardgasvrij wil maken”. Het opstellen van de visie wordt in 2021 gerealiseerd.
Regeling Reductie Energie (RRE)
Het Rijk heeft vanwege de Urgenda rechtszaak (C02-reductiedoelstelling in 2020) in oktober 2019 de Regeling Reductie Energiegebruik(RRE) opgesteld. Met deze regeling kunnen gemeenten projecten opzetten waarmee huiseigenaren gestimuleerd worden om energiebesparende maatregelen te nemen en zodoende hun C02-uitstoot verminderen.
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft vanuit het ministerie een toekenning ontvangen van € 214.676, om haar ingediende projecten op te zetten. De kosten van het project in 2020 zijn € 66.304. Het resterende saldo van € 148.372 zal worden uitgegeven in 2021.
Schuld Tozo BK aan Rijk
De verstrekkingen bedrijfskapitaal bij de Tozo worden in de SiSa verantwoord. De door de gemeente verstrekte en betaalde bedrijfskredieten Tozo worden als lasten in de SiSa verantwoord. De door de gemeente ontvangen aflossingen op de kredieten Tozo worden als baten in SiSa verantwoord. De bijstand in de vorm van bedrijfskapitaal is een namelijk een lening. Dit bedrag moet uiteindelijk terugbetaald worden aan het Rijk. Er is in 2020 circa € 875.000 aan bedrijfskapitaal versterkt. Dit bedrag is tevens als schuldpositie opgenomen op de balans.
Lokaal Sportakkoord
Ter stimulering van sport en beweging in Leidschendam-Voorburg heeft de gemeente in 2020 een specifieke uitkering verkregen in het kader van de regeling sportakkoord. De niet bestede middelen in 2020 zijn opgenomen bij vooruit ontvangen bedragen.
Duin Horst en Weide
Doel van het project ‘Duin Horst en Weide’ is, het waarborgen van de landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische authenticiteit van het gebied: het versterken van de vitaliteit en het vergroten van de beleefbaarheid in de Duin Horst & Weide. In het kader van de subsidieregeling 'Gebiedsprogramma’s groen Zuid-Holland 2016' verstrekt de provincie Zuid-Holland een subsidie van € 2.400.000. De projecten lopen tot en met 2022.
De gemeente Leidschendam-Voorburg treedt namens de Landschapstafel als penvoerder ('penningmeester' op voor de subsidieverantwoording aan de Provincie en de bevoorschotting en afrekening van de provinciale subsidie naar de andere samenwerkende partners (diverse gemeenten, DUNEA en Hoogheemraadschap van Rijnland).
MRDH - MRg. Steelaan
Doel van het project ‘Duurzaam Veilig Project Steelaan’ is het bevorderen van het fiets- en openbaar vervoer gebruik en het verbeteren van de veiligheid. De fietspaden aan de Monseigneur van Steelaan worden verbreed en geasfalteerd. Het project wordt samen met het project rioolvervanging Strabolaan uitgevoerd in 2020 t/m 2021. Dit project is in 2020 uitgevoerd en afronding vindt plaats in financiële afronding volgt in 2021.
Fietsroute Weigelia
Doel van het VVP - project is het bevorderen van een veilige fietsverbinding als schakel in het netwerk hoofdfietsroutes door middel van een vrijliggend fietspad. Door de overgang van Stadsgewest Haaglanden naar de MRDH als subsidieverstrekker, is in een vroeg stadium een voorschot van € 175.000 ontvangen. De werkzaamheden worden in het 2e kwartaal van 2021 afgerond.
Project doorontwikkeling nazorgaanpak
Dit betroffen ontvangen rijksmiddelen voor een project dat zich richt op de re-integratie van justitiabelen binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het deel van de in 2019 geplande werkzaamheden heeft in 2020 plaatsgevonden.
MRDH - Project Aquathermie
De ambitie van de gemeente is dat de Westfield Mall of the Netherlands het duurzaamste winkelcentrum van Nederland wordt. In samenwerking met Unibail Rodamco en Dunea wordt gewerkt aan het realiseren van een proof of concept installatie 'energie uit rivierwater' bij de Westfield Mall of the Netherlands. Daarnaast worden de leidingen in de omgevingen verzwaard en de projecten rondom Aquathermie opgeschaald. Voor het gehele project zijn de kosten geraamd op € 451.000. In het kader van een meer groene economie heeft de MRDH een subsidiebeschikking afgegeven in 2017 van € 100.000 voor dit project. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft in 2018 een bevoorschotting ontvangen € 80.000. In 2020 is er een nieuwe raming opgesteld voor dit project dat een stuk lager uitviel dan de primaire raming. Hierdoor heeft de MRDH een gewijzigde beschikking afgegeven en de toekenning verlaag naar € 82.500. In 2020 heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg conform de aangepaste beschikking een bedrag van € 14.000 terugbetaald aan de MRDH en is het project opgeleverd en financieel afgewikkeld.
Prinsenhof proeftuin VIG in de buurt
VIG richt zich op jongeren die opgroeien in een gezin waarin een ouder of broer/zus een detentieverleden heeft. Deze jongeren lopen zelf een verhoogd risico op het ontwikkelen van crimineel gedrag. De wijk Prinsenhof is één van de aandacht wijken in de gemeente Leidschendam-Voorburg. In deze wijk wordt een onderzoek opgezet waarin 25 van de meest problematische gezinnen met een familielid met een detentieverleden worden gevolgd en begeleid. Het doel is om de gezinnen weer toegankelijk te maken voor hulpverlening. De gemeente heeft hiervoor een subsidie vooruit ontvangen en zal worden besteed in 2021.
MRDH - Projectbijdrage PPS retail
Het doel van dit project is de HYPE Lab-formule door te ontwikkelen als onderdeel van een volgroeid ecosysteem. Waardoor opgeschaald kan worden tot een regionaal (en landelijk) toepasbare tool die faciliteert dat innovaties in lokale retail omgevingen in praktijk worden gebracht. Dit gebeurt in samenwerking met landelijk kennisplatform Voormijnwinkel.nl (een interactieve tool webbrowser / applicatie) en regionale/ lokale technologiehubs. Het doel is het HYPE Lab op duurzame wijze (doorlopend) uit te voeren. In eerste instantie (2020-2021) lokaal en vervolgens (2021-2022) regionaal.
Om dit te bewerkstelligen heeft de MRDH een subsidiebeschikking afgegeven van € 60.000. De bevoorschotting bedraagt 80% van de verleende bijdrage en komt uit op een bedrag van € 48.000.
In 2021 start de gemeente Leidschendam-Voorburg met het project.
MRDH - Ombouw VRI's naar iVRi's Heuvellaan / Steelaan / Noordsingel
Rondom de Westfield Mall of the Netherlands worden de VRI’s (verkeerregelinstallaties) omgebouwd naar intelligente VRI’s. Door de vertraging van de oplevering van de Mall is de ombouw van de VRI’s ook vertraagd.
MRDH - MRg. Steelaan
Doel van het project ‘Duurzaam Veilig Project Steelaan’ is het bevorderen van het fiets- en openbaar vervoer gebruik en het verbeteren van de veiligheid. De fietspaden aan de Monseigneur van Steelaan worden verbreed en geasfalteerd. Het project wordt samen met het project rioolvervanging Strabolaan uitgevoerd in 2020 t/m 2021. Dit project is in 2020 uitgevoerd en afronding vindt plaats in financiële afronding volgt in 2021.
Provincie Zuid-Holland - Recreatie om de stand
In het kader van het programma Recreatie om de Stad (Rods) heeft de provincie € 174.000 beschikbaar gesteld voor de kosten van het inrichtingsplan van groen binnen de gebiedsontwikkeling van Vlietvoorde. Het plan wordt naar verwachting in 2021 gerealiseerd.
Noodsteun Culturele Sector
In oktober is € 75.000 ontvangen in het kader van de subsidieregeling ‘Noodsteun culturele sector Zuid-Holland’. Deze middelen dienen voor medio april 2021 besteed te worden aan het in standhouden van de culturele instellingen in Zuid-Holland die schade hebben ondervonden als gevolg van de uitbraak of maatregelen in het kader van de coronacrisis. De besteding van deze middelen vindt plaats in 2021.