Jaarstukken 2020
portal

7. Volksgezondheid en milieu

7.3 Afval

Tot dit taakveld behoren de taken, die het belang dienen van de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig afvalstoffenbeheer. De gemeente werkt mee aan het Programma Van Afval Naar Grondstof (VANG) om te komen tot een vermindering van het restafval. De doelstelling daarbij is per persoon per jaar maximaal 100 kg restafval per inwoner en minimaal 75% afvalscheiding.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

 
In het kader van het HNI (het nieuwe inzamelen) is in 2020 het volgende uitgevoerd;

  • In alle wijken zijn klankbordgroepen en bewonersavonden afgerond (uitgezonderd Damsigt)
  • De wijken die van wekelijks restafval naar alternerend restafval zijn gegaan inclusief uitrol 4 e mini PMD zijn de wijken: Voorburg-West, Essesteijn, ’T Lien, Rietvink, Park Veursehout, De Zijde en Duivenvoorde.
  • Voorbereidingen voor implementatie van HNI zijn getroffen voor de wijken: Voorburg-Noord, Bovenveen, Leidschendam-Zuid, Voorburg-Oud en Damsigt.
  • In de wijken Voorburg West, rondom de Westfield Mall of the Netherlands en in Voorburg Noord zijn ondergrondse containers aangepast en uitgebreid.
  • Voorbereidingen voor plaatsen van ondergrondse containers zijn uitgevoerd voor de wijken: Leidschendam-Zuid, Zeeheldenwijk, Damcentrum, Voorburg-Oud en Prinsenhof (uitbreiding).  

Speerpunt

Omschrijving

Status

Servicegerichter afvalbeleid

Het afvalbeleid van de gemeente wordt toegespitst op de wijken. Door maatwerk per wijk te leveren wordt het draagvlak onder de bevolking voor afvalscheiding vergroot, wat moet zorgen voor een hoger scheidingspercentage, zodat meer grondstoffen en minder restafval wordt opgehaald.

Toelichting per speerpunt

Servicegerichter afvalbeleid

In 2020 zijn, op de wijk Damsigt na, in alle wijken de maatregelen in beeld gebracht die het afvalscheidingspercentage kunnen helpen verbeteren. In veel wijken zijn deze maatregelen al doorgevoerd (zie onderdeel “Wat hebben we ervoor gedaan“). Vanwege het succes van de uitlevering van een extra minicontainer ten behoeve van de inzameling  PMD in de reeds uitgerolde wijken, is besloten dit voor laagbouw in de vervolgwijken uit te rollen.

Verbonden partij(en)

Gemeenschappelijke regeling Avalex

Doelstelling

Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.

Ontwikkelingen

In 2019 is besloten om de governance-structuur van Avalex niet te wijzigen. In plaats daarvan krijgt Avalex de tijd om zich te richten op ontwikkelingen die de afgelopen jaren in gang zijn gezet waaronder de eerdere omvorming (in 2018) tot een bedrijfsvoeringsorganisatie en het opstelling van de producten- en dienstencatalogus en de jaarlijkse DVO-cyclus die hiermee samenhangt. In 2021 maakt het huidige bestuur een nieuwe afweging over de governance-structuur van Avalex.
In de begroting 2021 is een taakstelling van € 0,5 miljoen. opgenomen die Avalex, in het kader van de bedrijfsvoering, nog concreet moet invullen.  

Eind 2021 lopen drie verwerkingscontracten voor afval af. Het betreft de stromen restafval, gft-afval en grofvuil. Begin 2020 is Avalex gestart met een traject dat moet leiden tot één of meerdere verwerkers. Avalex wordt hierin ondersteund door twee externe partijen. Vanuit de gemeenten zijn verschillende eisen gesteld aan de nieuwe verwerkers, zoals: mogelijkheid tot nascheiding van het restafval, flexibiliteit in contracten qua tonnages afval, passend binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeenten.
In de eerste helft van 2020 heeft een marktverkenning plaatsgevonden. Deze verkenning heeft geleid tot een raadsvoorstel aan de raad in oktober 2020 om als eerste de mogelijkheid tot inbesteding bij HVC te onderzoeken. Eind 2020 is dit onderzoek afgerond en aan het bestuur van Avalex voorgelegd. In 2021 wordt een besluit genomen over inbesteding dan wel aanbesteding van de verwerkingscontracten.

Wat heeft het gekost?

Afval

Primitieve
begroting
2020

Begrotings-
wijzigingen
2020

Begroting
na wijziging
2020

Realisatie
2020

Verschil
2020

Lasten

10.034

296

10.330

9.914

416

Baten

12.638

200

12.838

12.513

-325

Saldo van lasten en baten

2.605

-96

2.508

2.600

91

Bedragen x € 1.000

De lasten hebben betrekking op (een deel van) de kosten die worden gemaakt voor de afvalinzameling en de gemeentelijke kosten voor het project 'omgekeerd inzamelen'.

De overige kosten van afvalinzameling en -verwerking betreffen straatvegen, kwijtscheldingen, overhead en BTW, die op andere taakvelden verantwoord zijn. Het totaal van deze kosten wordt doorberekend in de afvalstoffenheffing. Zie paragraaf lokale heffingen voor een toelichting op de kostendekkendheid.

De baten betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39