Jaarstukken 2020
portal

Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

1. Netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Omdat bij verstrekte leningen er onzekerheid kan bestaan over de terugbetaling wordt de netto schuldquote zowel inclusief als exclusief in de doorgeleende gelden berekend. Des te lager deze schuldquote is des te meer eigen middelen de gemeente ter beschikking heeft. Bij een waarde onder 100 is dit goed te noemen. De VNG kwalificeert een hoogte van 100% als code oranje, vanaf 130% is dat code rood. De netto schuldquote is in 2020 fors afgenomen als gevolg van de verkoop van de Eneco aandelen. Hierdoor is het eigen vermogen in 2020 toegenomen met € 137 miljoen en zijn de vaste schulden afgenomen met circa € 41 miljoen. De aflossingen op de vaste schulden zijn betaald met de Eneco inkomsten, waardoor er ook geen noodzaak is geweest voor aanvullende vreemd vermogen.

2. Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. Het eigen vermogen van een gemeente bestaat uit de reserves en het begrotingssaldo. Des te hoger deze ratio is des te meer middelen de gemeente ter beschikking heeft om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Als signaalwaarde voor de solvabiliteitsratio geldt volgens de VNG een percentage van 20%. Bij een solvabiliteitsratio lager dan 20% bevindt de gemeente zich op glad ijs. De gemeenteraad heeft echter een grens van 30% vastgesteld.

Het eigen vermogen per balansdatum is ten opzichte van 31 december 2019 met circa € 137 miljoen toegenomen. Dit is het gevolg van de verkoop van de Eneco aandelen. Hierdoor is de solvabiliteitsratio sterk verbeterd.  De gemeente presteert hiermee boven de vastgestelde norm van de gemeenteraad.

3. Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht in de exploitatie wordt onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. Dit kengetal wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves te delen door de totale baten, uitgedrukt in een percentage. Bij een waarde hoger dan 0 is er structurele exploitatieruimte.

4. Grondexploitatie
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. Voor de berekening van dit kengetal wordt de boekwaarde van bouwgrond in exploitatie gedeeld door de totale baten uit de programmabegroting en uitgedrukt in een percentage. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. De accountant moet ieder jaar beoordelen of de gronden tegen een actuele waarde op de balans zijn opgenomen. De waarde van de gronden bedraagt circa 17% van de totale baten. De verwachting was dat er in 2020 meer inkomsten uit verkoop van gronden gerealiseerd zouden worden. In werkelijkheid zijn de inkomsten uit de verkoop van gronden achter gebleven ten opzichte van de begroting 2020. Ondanks achterblijvende inkomsten is het kengetal per balansdatum ligt gedaald ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat dit kengetal de komende jaren sneller af gaat lopen, omdat de grondexploitaties binnen circa vijf jaar afgesloten zullen zijn.

5. Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde. De definitie van het kengetal belastingcapaciteit is: woonlasten meerpersoonshuishouden in jaar t (het begrotingsjaar) ten opzichte van het landelijk gemiddelde in jaar t-1 (het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar) uitgedrukt in een percentage. De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen, wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Onder de woonlasten worden verstaan de OZB, de rioolheffing en reinigingsheffing voor een woning met gemiddelde waarde in de gemeente. Een waarde van 100% geeft aan dat de gemeente qua woonlasten op het landelijk gemiddelde zit. De gemeente zit qua woonlasten met 1,9% hoger dan het landelijk gemiddelde. In de begroting werd het beeld geschetst dat de gemeente dit jaar 7% boven het landelijk gemiddelde uit zou komen. Dat verschil blijkt toch kleiner.

De uitkomsten van de kengetallen geven aan dat de financiële positie van de gemeente goed is. De kengetallen voldoen aan de VNG-normen. De renten en aflossingen zijn gedekt in de begroting, de solvabiliteit is ruim voldoende en de financiële weerbaarheid is goed. De gemeente is ook goed in staat om aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Bij de verkoop van in exploitatie genomen gronden zal een aanzienlijk deel van de leningen die zijn aangegaan voor de financiering van de grondexploitatie worden afgelost. Daardoor verbeteren de schuldquote en de solvabiliteit.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39