Tot dit taakveld behoren alle kosten die samenhangen met de ondersteuning van het primaire proces.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Wij zijn een servicegerichte gemeente. Met het oog op ontwikkelingen en trends blijft de gemeente met het programma De Moderne Overheid aansluiting zoeken bij de wensen en eisen die inwoners aan onze dienstverlening stellen.
De Moderne Overheid heeft zich in 2020 gericht op drie thema’s:
- De digitale dienstverlening
Inwoners kunnen, als zij dat willen, steeds meer zaken digitaal regelen, daarnaast blijft de gemeente natuurlijk ook beschikbaar voor persoonlijk contact.
- Informatiegestuurd werken
Informatie wordt steeds belangrijker voor het nemen goede beslissingen; In 2020 is gewerkt aan de kwaliteit van informatie, ten behoeve van de betrouwbaarheid en aan de veilige opslag van data.
- Burgerparticipatie
Door corona heeft het project een vertraging opgelopen, maar is er wel in 2020 met verschillende manieren van burgerparticipatie (bij de Energietransitie, Omgevingsvisie en de E-participatie) geëxperimenteerd.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Informatie gestuurd werken | Om inwoners en bedrijven optimaal te bedienen en aan te sluiten bij de behoeften die er zijn ontwikkelen we een organisatie die in 2022 in staat is informatie (kwantitatief en kwalitatief) te verzamelen, te bewerken, veilig te beheren en te gebruiken om beleid tussentijds aan te passen. Privacy en Informatiebeveiliging zijn bij het verwerken van informatie randvoorwaardelijk. |
Toelichting per speerpunt
Informatie gestuurd werken
In 2020 is er onder andere een Coronamonitor opgezet om de effecten van de coronamaatregelen te meten. Daarnaast zijn binnen het sociaal domein de uitputting van contracten van zorgaanbieders, declaraties voor jeugdhulp en participatie gemonitord. Er is inzicht verkregen in de mate van TOZO-aanvragen en -toekenningen. Op het gebied van dienstverlening zijn er informatieproducten ontwikkeld die inzicht geven in de te verwachten druk bij de afsprakenbalie en het call center. Ook is er inzicht in de afhandeling van meldingen over de openbare ruimten. Daarnaast is gewerkt aan de datakwaliteit van verschillende applicaties. Tenslotte zijn er efficiencyslagen gemaakt om te komen tot financiële en personele inzichten. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Overhead | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 28.579 | 81 | 28.659 | 28.632 | 27 |
Baten | 0 | 50 | 50 | 367 | 317 |
Saldo van lasten en baten | -28.579 | -31 | -28.609 | -28.265 | 344 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen personeelslasten en materiële lasten behorende bij de ondersteunende functies, kosten van huisvesting en het wagenpark van het ambtelijk apparaat en informatiserings- en automatiseringskosten.