Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie: ondersteunen (burger)initiatieven vrijwilligers en mantelzorgers, het project maatschappelijk verantwoord verenigen, de welzijnsactiviteiten en dagbesteding in wijk- en dienstencentra, maatschappelijke integratie statushouders, vluchtelingenwerk, het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk en wijkopbouwwerk. Ook eenzaamheidsbestrijding, LHBTQI+ beleid, zorg door mantelzorgers en/of vrijwilligers (informele zorg), Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) en aanpak dementie vallen binnen dit taakveld.
Ook omvat dit taakveld de inspanningen die erop gericht zijn om Leidschendam-Voorburg een solidaire en inclusieve gemeente te maken met een sterke sociale cohesie, ruimte voor initiatief van inwoners en voldoende mogelijkheden voor participatie ongeacht geslacht, leeftijd, geaardheid, verstandelijke, psychische en/of fysieke belemmeringen, religie of afkomst.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De doelen met betrekking tot samenkracht en burgerparticipatie zijn voor een groot gedeelte uitgevoerd via de subsidietafels. In 2020 hebben aanbieders van algemene voorzieningen meer dan ooit hun flexibiliteit moeten laten zien. De coronacrisis maakte het lastig om (fysiek) te ontmoeten en te participeren. Toch hebben partners gezocht naar wegen om hun dienstverlening voort te zetten door activiteiten aan te passen aan de op dat moment geldende maatregelen. Verschillende maatschappelijke partners hebben inwoners geholpen bij het uitvoeren van hun initiatieven. De bereidheid van inwoners om voor een ander iets te betekenen door bijvoorbeeld boodschappen te doen, muziek ten gehore te brengen voor ouderen of maaltijden uit te delen is groot.
Het meerjarenplan LHBTQI+ werd door de subsidietafel Betrokken en Inclusief uitgevoerd. Mantelzorgers en Zorgvrijwilligers zijn zo goed als dat binnen de beperkingen mogelijk was ondersteund door de partners van subsidietafel Zelfredzame Inwoners. De dagbesteding voor mensen met een psychische kwetsbaarheid is, na een korte onderbreking in maart, aangepast voortgezet. Gedeeltelijk nog fysiek, gedeeltelijk ook via online ontmoeting.
In 2020 is tevens verder invulling gegeven aan de inzet in de focuswijken, onder andere door het versterkingsprogramma Leidschendam-Noord. Het programmateam is opgestart en aan de slag gegaan met het opbouwen en uitbouwen van het netwerk in Leidschendam-Noord en het verzamelen van de nodige kennis en expertise. De startnotitie is opgeleverd en wordt getoetst bij partners en inwoners. Op basis van de analyse die hieruit komt, wordt in 2021 een meerjarig programmaplan opgeleverd. Met inwoners zijn quick-wins geïnventariseerd die opgepakt worden, zoals het versneld verwijderen van weesfietsen.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Laagdrempelige dagbesteding kwetsbare ouderen | Er kan worden voorzien in de toegenomen vraag naar laagdrempelige dagbesteding voor kwetsbare ouderen. | |
Bewonersinitiatieven versterken | We zorgen voor zelfvoorzienende wijken, buurten en straten met sterke netwerken. Dit doen we door het project Samen Beter waar netwerken worden opgebouwd en projecten en initiatieven in de wijk worden verbonden en gedeeld. Partners aan de subsidietafel Sociale cohesie voeren het uitvoeringsplan dat wijkgericht bijdraagt aan sociale cohesie uit. | |
Gebiedsgerichte aanpak eenzaamheid | Door het uitrollen van steunstructuren in de focuswijken Bovenveen, De Heuvel-Amstel, Prinsenhof en Voorburg Noord worden maatschappelijke partners geactiveerd in de aanpak van eenzaamheid. | |
Transformatie voorliggend veld sociaal domein | In 2019 is een nieuwe subsidiesystematiek geïntroduceerd gericht op een transformatie van het sociaal domein. Gebiedsgericht werken, integraliteit, opgavengericht en informatie gestuurd werken zijn belangrijke pijlers van deze transformatie. Aan zgn. subsidietafels komen gemeenten en partners gezamenlijk tot nieuwe en verbeterde subsidieafspraken. In 2020 geven de maatschappelijke partners voor het eerst uitvoering aan de afspraken. | |
Implementatie nieuwe Wet Inburgering | De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat nieuwkomers een integraal en passend inburgeringsaanbod aanbieden. Het aanbod bestaat uit maatschappelijke begeleiding, taallessen en participatie/re-integratie naast elkaar. |
Toelichting per speerpunt
Laagdrempelige dagbesteding kwetsbare ouderen
Medewerkers van de ontmoetingscentra dementie kwamen regelmatig (online) bijeen, en wisselden informatie uit om o.a. de doorstroming van cliënten naar intensievere zorg te bespoedigen. Samen met de gemeente is verdere invulling gegeven aan het plan van aanpak ontmoetingscentrum dementie, is het plan op onderdelen doorontwikkeld en zijn op basis daarvan aanvullende acties uitgezet. |
---|
Bewonersinitiatieven versterken
Door de coronacrisis zijn dit jaar bijzondere en andersoortige bewonersinitiatieven ontstaan. Deze zijn door de gemeente onder het voetlicht gebracht door een speciaal initiatievenfilmpje te laten maken dat gedeeld is op social media en door aandacht in de gemeenterubriek. Verder zijn berichten van derden met betrekking tot initiatieven via social media op gemeentelijke kanalen gedeeld. |
---|
Gebiedsgerichte aanpak eenzaamheid
De coronacrisis is voor iedereen een ingewikkelde tijd, ook voor de partners. Zij konden niet meer al hun activiteiten uitvoeren, maar gingen op creatieve manier toch aan de slag juist om ook eenzaamheid te bestrijden. De gemeente heeft met verschillende van haar partners afspraken gemaakt over alternatieve vormen van ondersteuning, zoals belrondes en maaltijdverstrekking. Ondertussen hebben organisaties zich kunnen aanpassen aan de regels en doen zij hun uiterste best om ook in de tweede golf in te zetten op het bestrijden van eenzaamheid. Enkele activiteiten konden niet doorgaan, zoals de voorleeslunch in de Bibliotheek (pand gedeeltelijk gesloten, geen mogelijkheid voor ontvangen grote groepen). |
---|
Transformatie voorliggend veld sociaal domein
In 2020 gaven de maatschappelijke partners voor het eerst uitvoering aan de afspraken en werden er nieuwe uitvoeringsplannen voor 2021 opgesteld. |
---|
Implementatie nieuwe Wet Inburgering
De invoering van de Wet inburgering is uitgesteld naar in ieder geval 1 januari 2022. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt de haalbaarheid van deze nieuwe datum en brengt de gevolgen van het uitstel eveneens in kaart; de uitkomsten van dit onderzoek worden medio december 2020 verwacht. Onder de nieuwe wet krijgt de gemeente de regie over de inburgering van nieuwkomers (denk hierbij aan statushouders, nareizigers en gezinsmigranten). Eind 2019 is gestart met de lokale voorbereiding op het nieuwe inburgeringsstelsel. Dit is in 2020 voortgezet. De gemeente heeft een projectorganisatie opgericht die gedurende 2020 de beleidsontwikkeling en de implementatie Wet Inburgering heeft georganiseerd. Het beleid is lokaal verder uitgewerkt en wordt in 2021 aan de gemeenteraad aangeboden. De implementatie inclusief inkoop van de noodzakelijke onderdelen van het nieuwe stelsel wordt in 2021 uitgevoerd. Omdat er volgend op het uitstel van de wet nog onvoldoende duidelijkheid is met betrekking tot de financiering van de voorbereiding, wordt het resterende budget dat de gemeente eerder hiertoe heeft ontvangen, overgeheveld naar 2021 (budget verhoging taalniveau/voorbereiding regierol). De gemeente blijft zowel bij de voorbereiding op als implementatie van het nieuwe stelsel afhankelijk van tijdige informatievoorziening inzake de verdere uitwerking van de wet en de financiële kaders. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Samenkracht en burgerparticipatie | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.003 | 1.286 | 11.288 | 10.431 | 857 |
Baten | 1.172 | -32 | 1.140 | 1.387 | 247 |
Saldo van lasten en baten | -8.831 | -1.318 | -10.149 | -9.045 | 1.104 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder. De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden. De baten bevatten ook de middelen voor bemoeizorg aan de OGGZ doelgroep die sinds 2018 via de centrumgemeente Den Haag aan Leidschendam-Voorburg worden uitgekeerd.