Jaarstukken 2020
portal

6. Sociaal domein

6.2 Wijkteams

Tot dit taakveld behoren alle voorzieningen gericht op het identificeren van de mogelijkheden (eigen kracht) en hulpvraag van de inwoner en zijn/haar netwerk. Hierbij hoort ook het doorverwijzen naar de juiste vorm van individuele ondersteuning, het verstrekken van informatie, vroegsignalering en cliëntondersteuning. In het geval van meervoudige problematiek kan casemanagement ingezet worden waardoor meer regie mogelijk is op het betrokken huishouden.  
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft ervoor gekozen om de taken in de toegang naar ondersteuning grotendeels zelf uit te voeren (gespreksvoering, toewijzing, overdracht, zorgcoördinatie, nazorg). De toegang wordt verzorgd door multidisciplinaire teams (MDT’s). Hierin zijn alle expertises (wmo, jeugd, werk, inkomen en leerplicht) vertegenwoordigd. Daarnaast is een aantal taken uitbesteed aan derden, zoals in de toeleiding van zorgmijders en onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook werkt de gemeente voor een aantal taken nauw samen met kernpartners, verenigd in het Sociaal Servicepunt (informatievoorziening en advies). Ook huisartsen zijn een belangrijke partner in het toegangsproces. Zij worden daar met ingang van 2019 in ondersteund door praktijkondersteuners jeugd (POH jeugd).

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Inwoners van Leidschendam-Voorburg kunnen informatie en hulp ontvangen bij het Sociaal Servicepunt (SSP) en via onafhankelijke cliëntondersteuning. Het SSP en cliëntondersteuning zijn in 2020 uitgevoerd vanuit de samenwerkende partners van de subsidietafel Zelfredzame Inwoners. Door de coronacrisis zijn spreekuren niet meer fysiek, maar is de telefonische bereikbaarheid verhoogd. In de loop van het jaar zijn wel weer spreekuren op afspraak ingevoerd voor de problematiek die niet op afstand kon worden opgepakt. Het SSP heeft een centrale rol gespeeld bij het ondersteunen van inwoners die geconfronteerd werden met de negatieve gevolgen van de coronacrisis. In deze rol heeft het SSP mensen geïnformeerd over mogelijke oplossingen door gemeente, hulpverleners en vrijwilligers.

De gemeente heeft de werkzaamheden rondom werk, inkomen, jeugd en zorg verbonden door multidisciplinair te werken. Hierdoor is voorkomen dat inwoners tussen wal en het schip zijn gevallen, mede door het inzetten van de hart-wet-euro balans.

Voor de voorkeursroute van inwoners naar zorg en ondersteuning zijn alle bestaande routes in kaart gebracht, zowel van de vrij toegankelijke zorg als van de geïndiceerde zorg. Aan de route zorg en ondersteuning vanuit de scholen is extra aandacht besteed. Dit mede vanwege de raakvlakken van jeugdhulp en passend onderwijs.

In februari startte de gemeente met de pilot Vroeg Eropaf, een proef om betaalachterstanden vroegtijdig te signaleren. In totaal zijn 72 inwoners met betaalachterstanden geholpen om daarmee groeiende schulden te voorkomen.  

Speerpunt

Omschrijving

Status

Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld

Toelichting per speerpunt

Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld

Verbonden partij(en)

Wat heeft het gekost?

Wijkteams

Primitieve
begroting
2020

Begrotings-
wijzigingen
2020

Begroting
na wijziging
2020

Realisatie
2020

Verschil
2020

Lasten

1.673

90

1.763

1.765

-2

Baten

0

0

0

1

1

Saldo van lasten en baten

-1.673

-90

-1.763

-1.764

-1

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen met name de Lokale Kamer, casemanagement (jeugd), jeugdbeschermingstafel, (subsidies m.b.t. de) het Sociaal Servicepunt en de sociale netwerkpunten en cliëntondersteuning bij de toegang tot geïndiceerde zorg.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39