Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die daarvoor een toekenningsbeschikking (indicatie) hebben ontvangen van de gemeente: Wmo begeleiding (individueel en dagbesteding), huishoudelijke ondersteuning, respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers, individueel vervoer en curatieve schuldhulpverlening. Het omvat zowel de voorzieningen in natura als de persoonsgebonden budgetten (PGB's).
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Gedurende de coronacrisis is veel aandacht besteed aan het continueren van de dienstverlening door afspraken te maken met aanbieders hoe zij binnen de maatregelen hun diensten konden blijven bieden. De dienstverlening is, op sommige vormen van dagbesteding na, hierdoor door gegaan.
De gemeentelijke dienstverlening is snel omgeschakeld naar maatregelen rondom thuiswerken. Dit traject is goed en soepel verlopen waardoor inwoners hier geen nadelige gevolgen van hebben ondervonden. Tijdens de eerste lockdown zijn er minder Wmo meldingen binnengekomen dan werd verwacht. In zijn er het afgelopen jaar 3250 hulpvragen behandeld.
In januari 2020 heeft de gemeenteraad, naar aanleiding van diverse uitspraken van de Centrale Raad van Beroep, een principekeuze gemaakt; het continueren van resultaatgericht beschikken. Momenteel is de gemeente in afwachting van de wetswijziging waarin resultaatgericht beschikken en plek krijgt in de Wmo. Dit wil de Minister doen door het ondersteuningsplan een plek te geven in de Wmo. Pas wanneer deze wetswijziging in werking treedt, kan het beleid technisch aangepast worden. Naar verwachting treedt de wetswijziging medio 2021 in werking.
De curatieve schuldhulpverlening is, ondanks de coronacrisis, doorgegaan. In 2020 is er een gespecialiseerde samenwerkingspartner aangetrokken om schuldhulpverlening aan ondernemers mogelijk te maken. Het aantal aanmeldingen voor curatieve schuldhulpverlening is in 2020 lager dan in 2019. Deze trend is ook landelijk waargenomen
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Huishoudelijke ondersteuning | Inwoners moeten kunnen beschikken over kwalitatieve huishoudelijke ondersteuning die hen voldoende zekerheid biedt. De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft geoordeeld dat de huidige wijze van indiceren onvoldoende duidelijkheid geeft over wat de cliënt van de gemeente aan ondersteuning kan verwachten. Inwoners ontvangen vanaf 2021 indicaties op basis van nieuw vastgesteld beleid, die passen bij de uitspraak van de CRvB en het advies van het ministerie van VWS. | |
Schuldhulpverleningsbeleid | Het huidige gemeentelijke schuldhulpverleningsbeleid loopt in 2020 af. |
Toelichting per speerpunt
Huishoudelijke ondersteuning
In januari 2020 heeft de gemeenteraad, naar aanleiding van diverse uitspraken van de Centrale Raad van Beroep, een principekeuze gemaakt: het continueren van resultaatgericht beschikken. Momenteel is de gemeente in afwachting van de wetswijziging waarin resultaatgericht beschikken geformaliseerd wordt in de Wmo. Dit wil de Minister doen door het ondersteuningsplan een plek te geven in de Wmo. Pas wanneer deze wetswijziging in werking treedt, kan het lokale beleid aangepast worden. Tot die tijd wordt het speerpunt aangehouden. |
---|
Schuldhulpverleningsbeleid
Het beleidsplan schuldhulpverlening 2021-2024 is door de raad op 24 november 2020 vastgesteld. Er is gestart met de implementatie, met speciale aandacht voor de effecten van de coronacrisis. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Maatwerk dienstverlening 18+ | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.301 | 1.292 | 11.593 | 11.653 | -60 |
Baten | 413 | 110 | 523 | 335 | -188 |
Saldo van lasten en baten | -9.888 | -1.182 | -11.070 | -11.317 | -247 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening.
De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van Wmo diensten.