Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Voorgaande jaren was een groei van het verkeer te zien. Echter door de coronacrisis is een trendbreuk te zien. Het advies om thuis te werken, niet onnodig op pad te gaan en beperkt gebruik te maken van het openbaar vervoer heeft er toe geleid dat er minder is gereisd. De crisis heeft tot enkele aanpassingen in de geplande werkzaamheden geleid. Desondanks hebben veel werkzaamheden doorgang gevonden.
Zo heeft er besluitvorming plaatsgevonden over de bereikbaarheid van Leidschendam Centrum en voeren zes initiatiefnemers, waaronder ook Leidschendam-Voorburg, een Verkenning uit naar de OV-bereikbaarheid van het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Daarbij wordt naast bereikbaarheid ook gelet op leefbaarheid van onder andere Voorburg West. Leefbaarheid wordt in het plan-MER nader onderzocht, maar hangt ook samen met een mogelijk alternatief tracé via de Zonweg dat door Leidschendam-Voorburg is ingebracht. Dit tracé wordt momenteel met een Quick Scan onderzocht. Verder is er een reactie gegeven op het Ontwerp Tracé Besluit van de A4/N14 en heeft overleg over de N14 plaatsgevonden. Ook is het vernieuwde parkeerbeleid gereed voor besluitvorming in 2021.
Daarnaast is er door de coronacrisis veel aandacht uit gegaan naar het financieel ondersteunen van de openbaar vervoer bedrijven, in overleg met de bedrijven zelf, de MRDH en het Rijk. Tevens is gebruik gemaakt van de SPUK-regeling waarbij een extra investeringsimpuls (in de vorm van subsidie) vanuit het Rijk beschikbaar is gesteld voor verkeersveiligheidsprojecten.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid | De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. | |
Project Bereikbaar Stompwijk | De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. Het project Bereikbaar Stompwijk omvat de reconstructie van de Stompwijkseweg (in 2018 opgeleverd), de realisatie van de Veenpoldersweg (voorheen Verbindingsweg) en de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. | |
Parkeerbeleid uitvoeren | In samenhang met het gesprek over parkeren in Leidschendam Centrum en de ontwikkeling van de Omgevingsvisie is nieuw parkeerbeleid ontwikkeld. Besluitvorming over het nieuwe parkeerbeleid vindt in 2020 plaats. De eerste maatregelen kunnen direct na besluitvorming worden opgepakt. | |
Verkeersdoorstroming en bereikbaarheid N14 | Met de oplevering van de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage naar Westfield Mall of the Netherlands komen er naar verwachting extra bezoekers naar het winkelcentrum. Met een goede verkeersafwikkeling kan de gemeente, net zoals in het verleden, ook bij extra drukte goed bereikbaar blijven. | |
Regionale fietsroutes | Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. |
Toelichting per speerpunt
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid
Op 28 oktober 2020 heeft de raad besloten geen extra brug over de Vliet aan te leggen alsmede geen extra verkeersmaatregelen te nemen op de bestaande bruggen. De overige maatregelen uit het oorspronkelijke pakket 'Benutten zoals Bedoeld' zijn wel vastgesteld en van investeringskredieten voorzien. Het betreft het plaatsen van ‘brug open’ borden en Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP's). Deze maatregelen zullen naar verwachting in de loop van 2021 worden gerealiseerd. |
---|
Project Bereikbaar Stompwijk
In de uitvoering bleek dat de nieuwe verbinding Veenpoldersweg een langere voorbelasting nodig had om stabiel gebouwd te kunnen worden. Hierdoor is het project een half jaar vertraagd en de oplevering is nu gepland rond juli 2021. Het langer voorbelasten heeft ook geleid tot financiële tegenvallers. Deze tegenvallers kunnen binnen het project Bereikbaar Stompwijk worden opgevangen. De posten “onvoorzien” zijn daarvoor toereikend. De herinrichting van de Dr. van Noortstraat wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland voorbereid en uitgevoerd. De voorbereidingen vinden plaats in 2021. De realisatiefase is gepland voor de periode Q2 2022 t/m Q4 2022. |
---|
Parkeerbeleid uitvoeren
Vanwege de coronacrisis heeft afstemming rond de concept Nota Parkeerbeleid meer tijd en doorlooptijd gekost en is de planning iets doorgeschoven. In 2021 wordt de Nota Parkeerbeleid aan de gemeenteraad voorgelegd en wordt de nota Plan van Aanpak Uitwerking Parkeerbeleid vastgesteld door het college. Aansluitend wordt gebiedsgewijs gestart met het implementeren van het beleid op straat. Waar nodig of wenselijk zullen parkeermaatregelen worden aangepast of uitgebreid. |
---|
Verkeersdoorstroming en bereikbaarheid N14
De gemeente werkt samen met Rijkswaterstaat, de gemeente Den Haag en Unibail Rodamco Westfield om de bereikbaarheid en doorstroming op de N14 en rondom de Westfield Mall of the Netherlands te optimaliseren. In 2020 heeft Rijkswaterstaat een Ontwerp-Tracébesluit (OTB) voor de ongelijkvloerse kruispunten op de N14 genomen. De gemeente heeft vervolgens een zienswijze ingediend. Het Tracébesluit (TB) wordt in het eerste kwartaal van 2021 verwacht. Ondertussen zet de gemeente samen met Rijkswaterstaat en Unibail Rodamco Westfield in op Operationeel Verkeersmanagement. |
---|
Regionale fietsroutes
Voor de snelfietsroute Den Haag - Pijnacker via Voorburg-West is in regionaal verband onderzoek gedaan naar een voorkeurstracé en is een schetsontwerp gemaakt. Aanvullend onderzoek naar de mogelijkheden rondom de Nieuwe Tolbrug is in het derde kwartaal gestart en wordt naar verwachting in het voorjaar van 2021 afgerond. Besluitvorming volgt daarna.
|
---|
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Taakveld 2.1. Verkeer en vervoer Taakveld 2.5 Openbaar vervoer Taakveld 3.1. Economische ontwikkeling |
Wat heeft het gekost?
Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.919 | 130 | 9.049 | 8.803 | 246 |
Baten | 760 | 34 | 794 | 913 | 119 |
Saldo van lasten en baten | -8.159 | -96 | -8.255 | -7.891 | 365 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.