Jaarstukken 2020
portal

2. Verkeer en Vervoer

2.2 Parkeren

De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden voor motorvoertuigen en fietsen aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en de financiële kaders van de gemeente. Om de schaarse parkeerruimte zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen over de verschillende doelgroepen, is een gebalanceerd parkeerbeleid essentieel. De parkeerregulering wordt zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke eigenschappen van een gebied. De kaders hiervoor komen voort uit de nota Parkeerbeleid en de nota Parkeernormen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

In 2020 is een gemeentebrede parkeermeting uitgevoerd en een actualisatie van het parkeerbeleid opgesteld, welke in 2021 ter besluitvorming wordt voorgelegd. Na vaststelling van dit beleidskader wordt in overleg met de bevolking bekeken in welke wijken of buurten het nodig is om de parkeermaatregelen aan te passen. Gestreefd wordt naar een parkeerbeleid dat praktisch uitvoerbaar, eenduidig en handhaafbaar is.
Veder is een voorstel uitgewerkt voor de uitbreiding van de blauwe zone in Damcentrum en zijn voorbereidingen getroffen voor de digitalisering van de parkeerontheffingen om de dienstverlening te verbeteren.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum

Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn belangrijke voorwaarden voor een leefbaar Leidschendam Centrum. Een buurt waar het goed wonen, winkelen en recreëren is. In 2019 is met bewoners en ondernemers gesproken over mogelijke maatregelen en zijn nieuwe onderzoeken uitgevoerd. De vastgestelde maatregelen worden in 2020 en verder uitgevoerd.

Toelichting per speerpunt

Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum

Door de coronacrisis is de uitvoering van en afstemming over de parkeermaatregelen vertraagd. In het 4e kwartaal van 2020 heeft de raad besloten voor de aanleg van een extra openbare parkeergarage bij bouwplan Rijnlandstraat-Noord. Uitbreiding blauwe zone, invoering parkeersensoren, invoering parkeerverwijssysteem en invoering deelautosysteem zijn reeds gestart in 2020 en worden verder uitgewerkt en ingevoerd in 2021.

Verbonden partij(en)

Wat heeft het gekost?

Parkeren

Primitieve
begroting
2020

Begrotings-
wijzigingen
2020

Begroting
na wijziging
2020

Realisatie
2020

Verschil
2020

Lasten

456

129

585

525

60

Baten

38

0

38

28

-10

Saldo van lasten en baten

-418

-129

-547

-497

50

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen een aantal kleine uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen. De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39