Jaarstukken 2020
portal

Algemeen

Bestuurlijke samenvatting

Een mooie gemeente maken we samen. Daarom ondersteunen we inwoners met initiatieven en betrekken wij hen bij het maken van plannen. Ook tijdens de coronacrisis gaan we hiermee door.  

Samenwerking en subsidiepartners
In 2020 werkten we voor het tweede jaar volgens de nieuwe werkwijze met subsidiepartners. We stelden gezamenlijk het uitvoeringsplan (inclusief addendum) op voor 2021. Niet alles ging zoals gepland. Door coronacrisis boden vele aanbieders een aangepast programma aan. Er zijn belangrijke stappen gezet ten aanzien van de samenwerking. De monitoring is nog volop in ontwikkeling. De tafels leveren medio 2021 een gezamenlijk jaarverslag over 2020 op. Bij de tafel 'Betrokken en Inclusief' heeft het college een keuze gemaakt voor de verdeling van de middelen van de tafel. Alle overige tafels bereikten zelf een financieel akkoord.

Bewonersinitiatieven versterken
Door de coronacrisis zijn dit jaar bijzondere en andersoortige bewonersinitiatieven ontstaan. De gemeente heeft deze voor het voetlicht gebracht in de Gemeenterubriek en op sociale media in een filmpje en door initiatieven van derden te delen.
Het samenwerkingsverband Samen Beter (pilot in de wijk Prinsenhof) kreeg dit jaar verder vorm en er is een link gelegd naar het versterkingsprogramma Leidschendam-Noord.

Vraaggerichte dienstverlening
De gemeente heeft in het afgelopen jaar ondanks de crisis alles in het werk gesteld om goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers te bieden. Dat is met de nodige inzet en flexibiliteit gelukt. De pilot van de zaterdagopenstelling van het Servicecentrum is niet doorgegaan.
Vanuit de gemeente was er extra aandacht voor inwoners en ondernemers die het moeilijk hadden vanwege de coronacrisis. De vele vragen die via sociale media, telefoon, e-mail en op het Servicecentrum dagelijks binnenkwamen, legden veel druk op de organisatie. In veel gevallen konden we mensen wegwijs maken en naar de juiste hulp of voorzieningen leiden.
Hoewel de urgentie vooral zat bij het overeind houden van de dienstverlening, was er ook aandacht voor het ontwikkelen en verbeteren van de dienstverlening. Zo is de postregistratie verbeterd, door hiervoor een kwaliteitssysteem in gebruik te nemen. Er zijn in 2020 twee verbetertrajecten gestart voor de website en de telefonie. Er is een begin gemaakt met het optimaliseren van de techniek en er is aandacht voor de digitale toegankelijkheid van onze dienstverlening.

De Moderne Overheid
Om een moderne overheid te zijn, kijken we continu vooruit en bewegen we mee met de steeds veranderende omgeving om ons heen. We sluiten aan bij trends en ontwikkelingen en zetten de inwoners centraal. Daar hoort ook burgerparticipatie bij. In het afgelopen jaar is ingezet op burgerparticipatie en het realiseren van een set afspraken. Door de crisis heeft het project enige vertraging opgelopen. Er konden geen fysieke bijeenkomsten gehouden worden. Om deze reden zijn nieuwe elementen aan het project toegevoegd zoals e-participatie en de Quick-Scan lokale democratie. Daarnaast zetten we steeds meer stappen in het verbeteren van de datakwaliteit van de organisatie. Er is onder andere een coronamonitor opgezet om de effecten van de coronamaatregelen te meten.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39