Iedereen heeft een eigen beeld van prettig wonen. De een houdt van drukte, de ander wil de rust van het platteland en weer een ander wil vooral dichtbij alle voorzieningen wonen. Het is ons doel om ervoor te zorgen dat iedereen goed in Leidschendam-Voorburg woont.
Veiligheid
Een veilige gemeente, waarin inwoners zich ook veilig voelen. Die doelstelling stond zwaar onder druk het afgelopen jaar. De onrust in Leidschendam-Noord met de vele autobranden had grote invloed op het veiligheidsgevoel van de inwoners in de betreffende wijken. Er is op verschillende manieren hierop ingezet, onder andere door meer toezicht via camera’s en extra surveillancerondes. De druk om rigoureuzere maatregelen te nemen was groot. Steeds moest gezocht worden naar de balans tussen het herstel van het veiligheidsgevoel en de proportionaliteit en de subsidiariteit van de maatregelen. Het respecteren van de rechtsstaat en grondrechten speelde daarin steeds mee.
De aanpak van de coronacrisis vroeg vooral om veel flexibiliteit, zowel bij inwoners en ondernemers als bij de gemeentelijke organisatie. De snelle opvolging van regelgeving, vroeg continue aanpassing. Sinds de uitbraak van de pandemie lag de focus van de buitengewoon opsporingsambtenaren voornamelijk op de naleving van de coronamaatregelen.
Naast deze meer repressieve taken, is ook geanticipeerd op de volledige opening van de Westfield Mall of the Netherlands. Samen met ketenpartners en stakeholders is gewerkt aan een veiligheidsplan voor het winkelcentrum.
Makkelijk en snel van A naar B
Om de bereikbaarheid van de gemeente te verbeteren, zijn het afgelopen jaar uit de opbrengsten van de Eneco-aandelen twee bestemmingsreserves gevormd. Deze komen ten goede aan bestaande en toekomstige maatregelen op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid.
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid
Op 28 oktober 2020 besloot de raad geen extra brug over de Vliet aan te leggen en geen extra verkeersmaatregelen te nemen op de bestaande bruggen. Het plaatsen van ‘brug open’ borden en Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP's) uit het oorspronkelijke pakket 'Benutten zoals Bedoeld' zijn wel vastgesteld en van investeringskredieten voorzien. Ook is besloten een extra openbare parkeergarage bij de Rijnlandstraat-Noord te bouwen om de parkeerdruk in Leidschendam-centrum te verlagen.
Project Bereikbaar Stompwijk
Om de bereikbaarheid van Stompwijk te verbeteren wordt de Veenpoldersweg aangelegd. Oplevering van de nieuwe verbindingsweg is uitgesteld van 2020 naar juli 2021. In de uitvoering bleek dat een langer voorbelasting van het wegtracé nodig was.
Verkeersdoorstroming en bereikbaarheid N14
De gemeente werkt samen met Rijkswaterstaat, gemeente Den Haag en Unibail Rodamco Westfield aan de doorstroming op de N14 en bereikbaarheid van de Westfield Mall of The Netherlands. In 2020 heeft Rijkswaterstaat een Ontwerp-Tracébesluit (OTB) voor de ongelijkvloerse kruispunten op de N14 genomen. Daarnaast is ingezet op Operationeel Verkeersmanagement.
Verkenning OV Central Innovation District (CID)-Binckhorst
Tot 2040 komen er in het Haagse Central Innovation District (CID) en de Binckhorst zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij. Om het gebied ook in de toekomst prettig leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te maken is beter openbaar vervoer en uitbreiding van fiets- en looproutes noodzakelijk. Tegelijkertijd willen we dat inwoners van Voorburg-West prettig en fijn kunnen blijven wonen, dat kinderen buiten kunnen spelen, dat er voldoende groen blijft en een plek om de auto te parkeren. Een grote opgave waarbij goed moet worden gekeken naar een optima inpassing van het openbaar vervoer.
De gemeente neemt samen met de gemeente Den Haag, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en het Rijk deel aan de Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-verkenning CID-Binckhorst. Bewoners en belanghebbenden konden tot oktober 2020 hun zienswijze indienen op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Eind 2020 stelden het Rijk en de regio samen € 150 miljoen beschikbaar.
Regionale fietsroutes
Om onze gemeente ook goed bereikbaar te maken voor fietsers, werken we samen met de MRDH aan een aantal snelfietsroutes: Den Haag-Pijnacker en Den Haag-Leiden. Voor die eerste, die via Voorburg-West gaat, is onderzoek gedaan naar een voorkeurstracé en hier is een schetsontwerp voor gemaakt. Ook is gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden rondom de Nieuwe Tolbrug.
Duurzaamheid
In 2020 is verder gewerkt aan de ambitie van de gemeente om in 2050 CO2-neutraal en aardgasloos te zijn. Omdat dit niet kan zonder de inwoners, is veel ingezet op bewustwording. Daarnaast heeft de gemeenteraad uitgangspunten vastgesteld voor de Lokale Energie Strategie (LES). Van de zomer was een grote enquête onder inwoners. De uitkomsten hiervan op wijk- en individueel niveau dragen bij aan de planvorming van de LES en de Warmtetransitievisie. Daarnaast spraken we met verschillende partijen over de duurzaamheidsopgaven die we met elkaar hebben. Vanuit de opbrengsten van de Eneco-aandelen is een bestemmingsreserve gevormd voor duurzaamheid, zodat de komende jaren in duurzaamheid geïnvesteerd kan worden.
Afvalinzameling
Na Stompwijk en Voorburg West is het ‘Het Nieuwe Inzamelen’ gestart in de wijken Essesteijn, Park Veursehout, De Zijde, Duivenvoorde, ’t Lien en De Rietvink. Laagbouwwoningen krijgen een minicontainer PMD, voor andere woningen zijn ondergrondse containers geplaatst. De resultaten van het ingezamelde PMD zijn bemoedigend.
In 2020 is begonnen met een aanbestedingstraject voor een nieuwe afvalverwerker. Belangrijke eis hierbij is de mogelijkheid tot nascheiding van PMD uit het restafval.
Sociale woningbouw stimuleren
In regioverband is afgesproken dat de komende tien jaar in Leidschendam-Voorburg minimaal 750 sociale huurwoningen worden bijgebouwd. Om dit te bereiken is in 2020 de ‘Verordening sociale en middeldure woningbouw’ vastgesteld. Afgelopen jaar werd voorbereid op de bouw van sociale huurwoningen op de gemeentelijke locaties De Star en Overgoo. Op de locatie Rijnlandlaan is de bouw van 48 sociale huurwoningen gestart. Daarnaast zijn diverse particuliere initiatieven met sociale huurwoningen in ontwikkeling.
Nieuwe Driemanspolder
Op 1 juli 2020 is het waterbergings- recreatiegebied tussen Den Haag, Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg officieel geopend. Inwoners kunnen sindsdien van het gebied gebruikmaken.
Schakenbosch
Halverwege het jaar stelde de gemeenteraad aanvullende voorwaarden voor de gebiedsontwikkeling Schakenbosch. Samen met de ontwikkelende partij is gewerkt aan een nieuw raadsvoorstel. Een onafhankelijke deskundige deed een second opinion op de milieuonderzoeken. Daarnaast is opnieuw bekeken wat het maximumaantal woningen moet zijn en hoeveel ruimte het inneemt.
Omgevingswet
Vanaf 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Doel is om met minder regels en meer ruimte voor initiatieven, te zorgen voor een prettige leefomgeving. In 2020 is verder gewerkt aan de Omgevingsvisie, maar niet zoveel als we hadden gewild. Vanwege de coronacrisis konden veel interne werksessies niet doorgaan en werd de besluitvorming over de participatieaanpak uitgesteld.
Het samenvoegen van alle ruimtelijke plannen tot twee bestemmingsplannen in de voorbereiding op het omgevingsplan was ook afgelopen jaar in volle gang.