Jaarstukken 2020
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Ter verbetering van de informatievoorziening en automatisering zijn in 2020 de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • Geheugen van LV / Centrale opslag en ontsluiting van informatie

Enkele applicaties zijn, in lijn met de visie op informatiemanagement, naar de cloud gemigreerd. Verder zijn er enkele digitaliseringsprojecten gestart zoals het parkeerproces en het proces Aanvragen levensonderhoud. Daarnaast zijn er professionaliseringsslagen gemaakt binnen informatiemanagement en functioneel beheer. De enterprise architectuur voor LV is verder uitgewerkt met principes. Hierdoor zijn er kaders zodat huidige en nieuwe applicaties kunnen voldoen aan de technische, beveiligings- en privacy-eisen van de gemeente.

  • Lerend vermogen

Afgelopen jaar is het datapakhuis verder uitgebreid en daarmee ook het aanbod van informatieproducten. Naast de doorontwikkeling van inzichten in het sociaal domein, is er geïnvesteerd in het inzichtelijk maken van de activiteiten van de 1e lijns-dienstverlening met name afspraken en telefonie. Daarnaast worden HR inzichten nu gegenereerd uit het datapakhuis. Bij Stadsbeheer zijn de eerste stappen gezet om inzichten te ontwikkelen ten behoeve van de kwaliteit van assets en overzicht in onderhoudskosten en -budgetten. Verder zijn er stappen gezet om de cloudapplicaties Apptimize, CARreL, Centric Leefomgeving en KCS te ontsluiten in het datapakhuis, waarvan het ontsluiten van de laatste applicatie afgerond is. Intussen zijn er op basis van ons zaaksysteem tientallen informatieproducten beschikbaar binnen de verschillende domeinen.

  • Veiligheid van informatie

Het borgen van de informatieveiligheid en privacy is essentieel in de toenemende digitalisering. Steeds meer systemen worden aan elkaar gekoppeld en steeds meer mensen moeten toegang krijgen tot dit netwerk van informatie. Dit veilig maken en houden heeft de hoogste prioriteit. Er is een securityarchitectuur ontwikkeld samen met een roadmap om de beweging naar de Cloud op de juiste wijze te beveiligen. De noodzakelijke budgetten voor de realisatie van de roadmap zijn verworven en de realisatie is gestart binnen het Office 365 project.

  • Zorgvuldig omgaan met informatie van inwoners en medewerkers

Voor het beheer van de gemeentelijke assets in openbare ruimte is de basis gelegd voor het optimaliseren van de processen en datakwaliteit. In het verlengde hiervan is een project gestart voor het ontsluiten van de relevante informatiebronnen (assets), zodat informatie over assets uniform wordt opgeslagen waardoor de consistentie wordt verhoogd. Om de kwaliteit van data te kunnen borgen zijn er 2 kwaliteitsmedewerkers (data) gestart bij WIJZ en 1 databeheerder bij Stadsbeheer. Verder zijn er voor gebruikers van  het zaaksysteem datakwaliteitsrapporten ontwikkeld met de mogelijkheid de correcties gelijk door te voeren in KCS, zodat ook in dit systeem de datakwaliteit geborgd wordt.

  • Extra activiteiten in verband met de coronacrisis

De pandemie heeft veel gevraagd van de gemeentelijke informatievoorziening en automatisering. We hebben ervoor gezorgd dat zzp-ers online de Tozo kunnen aanvragen, uitvaarten gestreamd kunnen worden en de begraafadministratie gedigitaliseerd is. Om te zorgen dat de ambtenaren beter op afstand (vanuit huis) digitaal kunnen samenwerken is de implementatie van Office 365 versneld alsmede het vervangen van laptops en tablets.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 07:47:42 met de export van 06/03/2021 21:20:39